Katarský investor nezaplatil v termínu za polské loděnice

Varšava - Privatizace polských loděnic ve Gdyni a Štětíně zůstává nejistá. Polsko dnes oznámilo, že neobdrželo od investora podporovaného katarskou firmou QInvest do pondělní půlnoci platbu za ztrátové loděnice. Polsko schválilo prodej loděnic katarskému investorovi za 380 milionů zlotých (2,3 miliardy korun) v červenci. Podle posledních informací ministra státního pokladu ministra Aleksandera Grada se však objevil další katarský investor - státní polečnost Qatar Investment Authority.

Původní katarský investor měl původně zaplatit za loděnice již 21. července, požádal však o odložení platby do 17. srpna. Ani v tomto termínu však peníze neposlal. Akcionáři QInvestu jsou Qatar Islamic Bank a Gulf Finance House.

Grad hlásí nového investora

Případné zrušení privatizace by mohlo stát místo ministra státního pokladu Aleksandera Grada, který má privatizaci na starosti. Premiér Donald Tusk totiž už dřív varoval, že pokud se nepodaří loděnice prodat do konce srpna, Grada odvolá. Ten však po ohlášení odložené platby přišel s informací, že o loděnice projevil zájem i jiný investor - státní společnost Qatar Investment Authority.

„Dnes jsem obdržel oficiální dopis od katarského velvyslance, dopis od vládního investičního úřadu, kde se píše, že právě zahajují jednání o převzetí koupě polských loděnic od minulého investora,“ informoval Grad.

Loděnice stále v ohrožení, EU varuje

Polské loděnice se potýkají s tíživou finanční situací a silnou konkurencí z Asie již řadu let. Ze tří velkých loděnic v Polsku se zatím státu podařilo prodat pouze loděnice v Gdaňsku, které před dvěma lety koupila od státu polská firma ISD Polska, jež patří do skupiny ukrajinské společnosti Donbas. I Gdaňsku, k němuž mají Poláci obzvláště silné citové vazby, protože tam vzniklo protikomunistické odborové hnutí Solidarita, ale nadále hrozí velké finanční problémy a propouštění. Minulý měsíc obdržely loděnice státní pomoc 251 milionů eur (6,4 miliardy korun).

Nový zájemce je poslední nadějí, jak dostát slibu Evropské komise a jak zachránit loděnice od krachu. Ty jsou už delší dobu ve ztrátě a od května přerušily provoz. V případě propouštění by o práci přilo zhruba 8 tisíc zaměstnanců.

Loď v loděnicích
Loď v loděnicích