Společnost Air France-KLM končí v soutěži o České aerolinie

Paříž - Francouzská společnost Air France-KLM se stáhla ze soutěže o České aerolinie (ČSA). Svůj krok firma zdůvodnila nepříznivými dopady ekonomické situace na leteckou přepravu. Air France za čtvrtletí prodělala 426 milionů eur (téměř 11 miliard korun). V druhém kole privatizace ČSA tak zůstává jediný zájemce - konsorcium Unimex a Travel Service.

Air France, největší letecká společnost v Evropě, již o svém kroku informovala české ministerstvo financí. „Ministerstvo financí bude ve veřejném výběrovém řízení pokračovat a na svém postupu nic nemění,“ reagoval mluvčí MF Ondřej Jakob. Zároveň oznámil, že úřad již podruhé prodloužil lhůtu pro podání cenových nabídek, tentokrát se konečný termín posunul z poloviny září na 30. září. Zájemce prý potřebuje čas na seznámení se s restrukturalizačním programem ČSA. Po podání cenové nabídky se ministerstvo rozhodne, zda doporučí vládě prodej firmy.

„Poslední uchazeč o aerolinky požádal o prodloužení termínu pro předložení nabídky, aby mohl lépe prostudovat podklady z dataroomu. Svou nabídku předloží 30. září letošního roku,“ potvrdil ministr financí Eduard Janota. Podle něj by se měla v průběhu září sejít komise, která vyhodnotí nabídku a zpracuje materiál pro jednání vlády. „Bude-li se vládě zdát, že je nabídka nepřijatelná, bez rizik arbitrážních sporů tuto nabídku nepřijme a privatizační koncept tím ukončí,“ doplnil ministr.

Video Rozhovor s Ivanem Fuksou a Cyrilem Svobodou
video

Rozhovor s Ivanem Fuksou a Cyrilem Svobodou

Analytici: Už to není soutěž

Podle analytiků je odstoupení Air France velkou komplikací. „To už není moc soutěž,“ reagoval Jan Procházka ze společnosti Cyrrus. Stát podle něj nemá důvod privatizaci zastavovat, měl by ale jasně a veřejně deklarovat cenu, pod kterou České aerolinie neprodá. Česko se prý nemusí zbavovat ČSA za každou cenu. Podle dřívějších odhadů analytiků prodej ČSA mohl přinést zhruba pět miliard korun.

Milan Vaníček, analytik Atlantik

„Jeden zájemce je nepříjemný. Výnosy pro prodávajícího budou omezeny, protože zde neexistuje konkurence. Privatizace nicméně může dojít do konce.“

„Z logiky věci vyplývá, že snížení počtu žadatelů omezuje prostor pro větší konkurenci, a tudíž potenciální úspěšnost tendru pro prodávajícího,“ doplnil analytik Atlantik FT Milan Vaníček. Nabídka prý musí odpovídat představám majitele - státu. Ministerstvo financí cenu nikdy nekomentovalo. Podle bývalého ministra financí Miroslava Kalouska je však správné, aby investor o představě státu neměl ponětí, jinak by tomu přizpůsobil nabídku.

„Pokud by zvítězilo konsorcium Unimex a Travel Service, tak by zřejmě došlo k zeštíhlení nákladů a efektivnějšímu využití linek,“ zmínil Milan Vaníček. S pokračováním privatizace nesouhlasí například poslanec Michal Doktor (ODS). „Prodej by se měl odložit na příhodnější dobu, jednání s jedním zájemcem již není soutěží,“ vysvětlil Doktor.

Vzkaz Air France: pomozte si sami

ČSA by se dle Air France mohly vzhledem k ekonomickým podmínkám pokusit obnovit svou ziskovost bez cizí pomoci. „V tomto kontextu si Air France-KLM přeje dále posilovat existující partnerství mezi těmito dvěma skupinami a pokračovat s ČSA ve zkoumání nových oblastí spolupráce, jež by mohla být oboustranně prospěšná,“ uvedla francouzská firma.

Vedení Českých aerolinií má podle mluvčí Hany Hejskové pro krok francouzko-nizozemské firmy pochopení. „Věříme, že Air France-KLM, stejně jako České aeroline, zeštíhlující proces zvládnou,“ uvedla Hejsková s tím, že pro všechny letecké společnosti je prioritou vypořádání se s krizí.

Český dopravce je od začátku roku v červených číslech. Jen za první čtvrtletí ČSA vykázaly ztrátu 1,3 miliardy korun. Do konce roku ji chtějí snížit na 300 milionů. „Pokud bude doprava pokračovat v takových propadech, ztráta se může opravdu přiblížit k jedné miliardě za rok. Nevíme, co bude příští rok. Samozřejmě pokud by se ztráta kumulovala, nikdo nebude chtít vlastnit společnost, která bude ročně generovat miliardovou ztrátu,“ doplnil Procházka. Vedení ČSA prý věří, že se firma může vrátit do zisku bez partnera.

ČSA
  • ČSA autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/984/98329.jpg
  • Air France autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/9/899/89872.jpg