ČSA musí šetřit, její tržby v pololetí poklesly o 14 procent

Praha - Českým aeroliniím se v pololetí propadly tržby o přibližně 14 procent. Informaci přinesly Lidové noviny, kterým to v rozhovoru sdělil prezident společnosti Radomír Lašák. Podle šéfa ČSA je pokles tržeb klíčový problém a jako jeden z důvodů uvedl nižší zájem cestujících. První čtvrtletí skončilo hospodaření firmy ztrátou 1,3 miliardy korun. Na pravidelných linkách ČSA za pololetí přepravily 2,08 milionu pasažérů, což bylo meziročně o 9,6 procenta méně. Minulý rok měla firma ve stejném období provozní výnosy 11,17 miliardy korun. 

 

„Letecké společnosti po celém světě si ještě více začaly konkurovat cenou, čímž došlo k dramatickému snížení průměrných cen letenek. ČSA není bohužel vedoucím hráčem na světě ani v Evropě a může je jenom respektovat,“ řekl. „Pokles v tržbách je tím pádem skutečně veliký,“ dodal šéf státní firmy, která je nyní uprostřed privatizace.

Za poklesem stojí rovněž úbytek pasažérů, který se však v létě údajně zpomalil. „Předpověď za červen hovoří o propadu 6,3 až 6,5 procenta. Zdá se, že letní sezona zpomalí tento pokles a že v červenci a srpnu se celkový počet pasažérů sníží pouze o dvě až tři procenta,“ poznamenal Lašák.

Firma se zbaví pěti letadel

Propad tržeb chtějí aerolinky kompenzovat. „Bavíme se o snížení kapacity, při které bude možno zachovat základní model podnikání ČSA jako síťového dopravce. Z naší flotily ubude pět letadel,“ řekl s tím, že firma zároveň počítá s úsporným programem.

„Cílem je ušetřit za rok 800 milionů korun. Kdybych do toho započítal další sdílené náklady, jako jsou židle, světla a podobné věci, uspoříme přes jednu miliardu korun,“ vysvětlil. Snižování kapacity ale prý přinese také náklady - jako například odstupné pro odcházející pracovníky.

V „soutěži“ o ČSA jediný zájemce

Ministerstvo financí bude nyní rozhodovat o privatizaci ČSA. Zda vládě prodej firmy doporučí, se prý rozhodne až po podání cenové nabídky. Podle odhadů odborníků by prodej ČSA mohl přinést zhruba pět miliard korun. Avšak ze soutěže o koupi podniku se ve středu stáhla společnost Air France-KLM, a v tendru tak zbyl jediný zájemce - konsorcium Unimex a Travel Service. Výběrové řízení bude i přesto pokračovat.