Klienti zpožděných letadel mají právo na odškodné

Praha – Cestující na letišti netrpělivě čekají na odlet, když na tabuli najednou zasvítí: „delayed“ (zpožděno). Překážek včasného odletu může být několik – od technických problémů letecké společnosti až po chybu cestovní kanceláře. Cestující ale mají v případě zpoždění letu možnost domáhat se určitých náhrad.

Jedním z posledních případů odloženého letu byla pondělní přeprava klientů cestovní kanceláře Sunny Days z tuniského ostrova Džerba. Podle Romana Škrabánka, prezidenta Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, jde  v tomto případě o ojedinělou situaci. „Tento přístup je netradiční, hovoří o neprofesionálním přístupu cestovní kanceláře,“ řekl.

Daleko častější je totiž zpoždění, za které může letecká společnost. V Evropské unii dokonce od roku 2004 existují zákony, které přesně stanovují, na co mají cestující nárok. „Mají nárok na stravu v přiměřeném rozsahu, na 2 telefonáty zdarma, na elektronickou komunikaci, na ubytování,“ vypočítal Škrabánek. Za zpožděný se označuje let odložený nejméně o 2 hodiny v případě letu do vzdálenosti 1500 kilometrů.

Při dlouhém zpoždění je možné letenku vrátit

Pokud zpoždění dosáhne více než 5 hodin, mají cestující možnost odstoupit od letecké přepravy. „Letecká společnost jim pak musí nahradit cenu letenky,“ vysvětlil Škrabánek. V případě, kdy dojde k úplnému zrušení letu, pak klienti navíc mají nárok na 250 až 450 eur jako odškodné.

V západních zemích se v posledních letech rozmohly soudní případy. Nejvíce nespokojených klientů je prý ve Velké Británii, kde se podle Škrabánka přepravuje letadlem nejvyšší počet lidí v Evropě. „Cestující bývají úspěšní,“ dodal. V České republice jsou zatím soudní spory o letecké přepravě ojedinělé.