Krize ovlivňuje i prodej piva, Češi si ho více kupují domů

Praha - Ekonomická recese mění i chování pivařů – místo v restauraci pijí stále častěji doma, tam si ale místo desítky dopřávají silnější 11stupňové pivo. Spotřeba zlatavého moku tak v restauracích klesla v prvním pololetí o desetinu, celkem se prodalo o sedm procent piva méně.

Pivovary vysvětlují nižší spotřebu piva hlavně špatným počasím, ekonomickými problémy i úbytkem zahraničních turistů v Česku. Nejvíc se ho stále prodá v sudech, lidé ale čím dál častěji kupují lahvová piva a pijí je doma. „Tento trend se opakuje ve všech tradičních pivařských zemích. Je to dáno tím, že v restauracích je vždy pivo dražší, v Německu 3,5krát, u nás je dvakrát dražší,“ vysvětluje předseda Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý. 

Podle mluvčího pivovaru Staropramen Pavla Barvíka už je v Česku tento trend několik let a souvisí se změnou životního stylu Čechů, kteří více grilují a tráví víkendy s rodinou. 

Jeden z mála pivovarů, který prodal meziročně více piva, je humpolecký Bernard, kterému stoupl odbyt o pět procent. „Já myslím, že český zákazník nebo konzument piva už nechce na každém rohu vidět barvy stejného pivovaru a začíná se orientovat na chuť piva,“ uvedl mluvčí humpoleckého pivovaru Zdeněk Mikulášek. 

Nejvíce klesá spotřeba levných piv, zejména tradiční desítky. Stoupá naopak prodej ležáků, mezi které se řadí 11° a 12° piva. Podle Jana Veselého totiž Češi uvažují tak, že za cenu desítky dostanou kvalitu podobnou dvanáctce. 

Celkový prodej piv zatím příliš neovlivňují různé pivní speciály, jejich prodeje sice rostou, ale podíl na celkovém prodeji piva je zatím zanedbatelný. „Tyto speciály mají vždy výhodu v tom, že zatraktivní spotřebu a přilákají lidi do hospod a restaurací,“ domnívá se Pavel Barvík. Nárůst o skoro 200 procent pak zaznamenala piva prodávaná ve velkých PET lahvích. Většinou sice nesou českou značku, vyrábějí se ale například na Slovensku nebo v Maďarsku.

Britové už za pivní turistikou do Prahy nemíří

Čechům ještě nedávno pomáhaly zdolávat světové rekordy v pití piva davy turistů. Někteří dokonce přijížděli jenom za touto zábavou. „V rámci této turistiky k nám přilétaly desítky charterových letů týdně, zejména z Velké Británie. Ale zhruba před dvěma roky došlo k poklesu,“ konstatoval mluvčí agentury CzechTourism Filip Remenec. 

Tuzemské hospody jsou totiž pro britské pijáky už moc drahé. A tak se přesouvají do Lotyšska nebo do Polska. Návštěvníků ze zahraničí ale ubývá celkově. A ti, co přijedou, stejně šetří.