České aerolinie čeká rozprodej majetku

Praha – Finanční krize zasáhla České aerolinie hlouběji, než se čekalo. Za první pololetí vykázala firma ztrátu 1,8 miliardy korun, což je dvojnásobek předpokládané částky. Na vině je především velký úbytek cestujících - obsazenost letadel klesla na 62 procent. Společnost se nyní snaží zachránit, co se dá. Pokud dozorčí rada schválí restrukturalizační plán, ČSA by mohly na konci roku být v mínusu „pouze“ 1,99 miliardy korun.

„Letecké společnosti, které nebudou schopné se novým podmínkám včas a dostatečně přizpůsobit, zaniknou,“ ospravedlnila plán restrukturalizace firma ve svém návrhu na úspory. Podnik svou záchranu vidí například v propuštění asi šestiny zaměstnanců – o práci by mělo přijít 860 lidí z celkových 4 600. Propouštění se zřejmě nevyhne ani pilotům, mechanikům či letuškám. Zaměstnanci, kteří zůstanou, musí počítat se snížením mezd. Průměrná mzda za rok 2008, jež činila téměř 60 tisíc korun, tak zřejmě bude minulostí. Podnik zaměstnával přes tři tisíce dělníků a administrativního personálu, pět set pilotů a asi tisícovku letušek.

ČSA také plánuje prodej pěti letadel – zbavit se chce dvou Airbusů 310 a tří Boeingů 737. Airbusy letecká společnost využívá pro transatlantické lety, jenže od podzimu by pouze zabíraly místo v hangárech. Další součástí restrukturalizačního plánu je totiž zrušení leteckých linek do New Yorku. Ostatní linky čeká snížení počtu letů.

Video ČSA chystá prodej majetku
video

ČSA chystá prodej majetku

Plány na záchranu Českých aerolinií:

  • prodej pěti letadel
  • zrušení některých destinací (New York, Manchester), omezení linek
  • propouštění zaměstnanců
  • snižování mezd
  • další prodej majetku (duty free obchody, údržba letadel, odbavovací služby)

Dalším záchranným kruhem by mohl být prodej údržby letadel, služby pro odbavení či obchodů duty free. Společnost vlastní 3 obchody v Praze a jeden v Karlových Varech. Tato část podniku je ale prozatím zisková, i když zisky obchodů poklesly o 15 procent. „Neznám hospodaření těchto obchodů. Když jsou jednou nohou nad peklem, tak je to pro ně asi nevyhnutelné,“ reagoval pro Mladou frontu Dnes (MFD) na záměr aerolinek analytik společnosti Cyrrus Jan Procházka. Jedním z uchazečů o obchody by mohlo být konsorcium Unimex a Travel Service, který je již jediným zájemcem o privatizaci ČSA. Unimex totiž provozuje obchody duty free na hraničních přechodech.

ČSA rozprodávaly majetek již dříve

Jak dopadne dnešní jednání, zatím není jasné. Z dvanácti členů dozorčí rady budou zřejmě proti restrukturalizaci hlasovat 3 zástupci zaměstnanců. Prodej se nelíbí ani některým politickým stranám, které mají v radě své zástupce. „Návrhy předkládané vedením ČSA mohou vzbuzovat podezření, že management chce záměrně snížit hodnotu firmy nebo zamezit její privatizaci,“ řekla mluvčí KDU-ČSL Martina Kaderová deníku MFD. „Ztráta je tristní. Radomír Lašák by měl okamžitě skončit,“ prohlásil ke zveřejněným výsledkům hospodaření aerolinek předseda ČSSD Jiří Paroubek. S Lašákovým odchodem souhlasí i Filip Gaspar, šéf odborové organizace pilotů CZ Alpa. Ten dále uvedl, že České aerolinie by se ocitly ve ztrátě nezávisle na existenci ekonomické krize, jen díky špatné funkci managementu.

Rozprodávání majetku ale společnosti pomohlo už v minulosti. „Razantní a úspěšnou restrukturalizaci jsme udělali před třemi lety,“ uvedl prezident společnosti Radomír Lašák. Tehdy se aerolinie zbavily 7 letadel a části pozemků. ČSA nyní drží nad vodou i půjčka od státní společnosti OSINEK. Firma, která je ale v likvidaci, poskytla 2,5 miliardy korun. „Není obvyklé, aby firma v likvidaci půjčovala tak vysoké částky,“ vyjádřil znepokojení advokát Stanislav Servus. ČSA by měly úvěr splatit do konce příštího roku.

Historie a současnost ČSA:

České aerolinie byly založeny 6. října 1923, první let se uskutečnil na lince Praha-Bratislava. Společnost je největším českým leteckým dopravcem. Za loňský rok přepravila 2,08 milionu cestujících, což je ale meziročně o téměř 10 procent méně. Obsazenost letadel klesla na 60 procent. Firma má šest dceřiných společností.