Piloti ČSA chtějí jít do stávky

Praha - České sdružení dopravních pilotů CZALPA dnes vyhlásilo neomezenou stávkovou pohotovost pilotů Českých aerolinií. Důvodem je prý snaha managementu ČSA umlčet kritiku ze strany zaměstnanců. Šéf sdružení pilotů CZALPA Filip Gaspar dostal ve středu od managementu napomenutí za údajné vynášení interních informací do médií.

„Je naprosto nepřijatelné, aby byl vrcholný představitel odborové organizace v rozporu se zákonem a Ústavou ČR diskriminován a zastrašován za svá veřejná vystoupení. Výkonná rada CZALPA vyzývá management ČSA k bezodkladnému stažení upozornění na možnost výpovědi předané prezidentu CZALPA Filipu Gasparovi,“ píše se v tiskovém prohlášení sdružení.

Piloti zatím nemají žádný závazný termín pro vyhlášení stávky. Gaspar nicméně upozornil, že protest by zcela jistě spustilo jeho propuštění od firmy. „Pokud bude management škodit této firmě, tak důvody pro stávku rozšíříme,“ naznačil Gaspar, že důtka nemusí být jediným důvodem. O vyhlášení stávkové pohotovosti uvažují také letečtí technici a inženýři.

Video TK Českého sdružení dopravních pilotů
video

TK Českého sdružení dopravních pilotů

Odbory budou jednat o snižování platů

Zástupci odborových organizací se dnes zároveň poprvé vyjádřili k včerejšímu návrhu prezidenta ČSA Radomíra Lašáka na řešení krizové situace ve společnosti. Ten souhlasil s odchodem současného managementu v případě, že odboráři přistoupí na snížení platů pilotů o 30 procent, ostatních zaměstnanců o 15 procent a zmrazení veškerých zaměstnaneckých benefitů. „Návrh považujeme za uznání problémů ve společnosti a vstřícný krok k odblokování situace v ČSA. Piloti jsou připraveni začít o jeho detailech urychleně jednat,“ řekl Gaspar.

S menším pochopením se Lašákův návrh setkal u odborové organizace leteckých techniků a inženýrů. Těm vadí, že vedení společnosti nepředstavilo plán na restrukturalizaci ČSA. „Lapidárně řečeno nám management říká: 'Dejte nám peníze, my s nimi něco uděláme, ale nezajímejte se o to, co s nimi uděláme a jak to uděláme.' To je pro nás bohužel nepřijatelné,“ řekl prezident organizace Petr Voldán.

Plán na restrukturalizaci ale management předložil už včera, ještě před návrhem na snížení platů zaměstnanců. Počítá v něm s rušením letů, prodejem letadel a propouštěním zaměstnanců. Platit bude, pokud odbory na druhou nabídku nepřistoupí.

Oběma stranám v průběhu vzájemného hašteření ubíhá drahocenný čas. Když si firma nevytvoří finanční rezervy, ať už prodejem letadel, nebo miliardovou úsporou na platech, mohla by v krajním případě skončit v konkurzu. „Společnost prostě nemůže fungovat stylem, že k 30.6. má ztrátu dvě miliardy, že do konce roku využije půjčkový impuls ve výši 2,5 miliardy od Osinku, ale co bude dál?“ podotknul misnitr financí Eduard Janota.