Stát dá krajům každý rok 2,7 miliardy na regionální vlaky

Praha – Vláda už má jasno v otázce financování regionální železniční přepravy, na kterou chybí peníze v krajských rozpočtech. V příštích deseti letech by měl stát krajům na železnici každoročně přispívat 2,65 miliardy korun. Kabinet dnes rovněž schválil desetiletou smlouvu státu a Českých drah na provozování rychlíků. Na tiskové konferenci to řekl ministr dopravy Gustáv Slamečka.

Podle údajů Českých drah chybí letos krajům na lokální spoje 3,2 miliardy korun, které mimořádně pokryje stát. Právě dlouhodobé smlouvy s ČD mají státu a krajům pomoct do budoucna podobným situacím předcházet. Státní dráhy by díky nim také měly výrazně ušetřit. „Na základě dlouhodobých desetiletých smluv byly ČD schopny ušetřit 700 milionů korun u regionální dopravy a o dalších 300 milionů snížit požadavky u státem objednávané přepravy,“ uvedl Slamečka.

Nový koncept financování železnice podle ministra zajistí, že v příštích letech nebude zásadně omezena vlaková doprava v krajích. Ještě nedávno ministr hovořil o omezení regionálních spojů až o 12 procent, na dnešní tiskové konferenci odhad zmírnil na maximálně dvě procenta příští rok. Šéf asociace krajů a jihomoravský hejtman Michal Hašek krok vlády uvítal a označil jej za stabilizaci situace. „Pro kraje je dnešek důležitý den, podařila se věc, kterou naši předchůdci nedokázali dohodnout osm let,“ řekl Hašek. „Pro kraje bylo nepřijatelné omezovat dopravu,“ dodal.

Zatímco financování regionálních vlakových spojů, které objednávají kraje, bylo předmětem složitých jednání, u rychlíků, které platí ministerstvo dopravy, se situace vyjasnila rychle. Dráhy budou na dálkové spoje dle dnešního rozhodnutí vlády dostávat každoročně 3,9 miliardy korun. Smlouva bude na deset let.

Vlak na trati
Vlak na trati