Klienti SkyEurope neodletí z Prahy ani Bratislavy

Praha - Slovenské aerolinie SkyEurope se dostaly do vážných problémů. Letiště Praha oznámilo, že od dnešní půlnoci přestane stroje této firmy odbavovat, pokud neuhradí dluhy. Z Ruzyně navíc odpoledne z blíže neurčených důvodů neodletělo několik spojů společnosti. Aerolinky, které se dlouhodobě potýkají s dluhy, fungovaly od června podsoudní ochranou před věřiteli. Proč se k tomuto kroku rozhodla, není známo. Vedení aerolinek by mělo o jejich budoucnosti jednat zřejmě během úterý.

Mluvčí letiště Eva Krejčí upozornila, že cestující zrušených letů se musejí obracet přímo na SkyEurope. „V případě, že během úterý bude doručena hotovost, je naše společnost připravena neprodleně znovu zahájit poskytování služeb do výše uhrazených záloh,“ dodala Krejčí.

Na dotaz ČTK společnost SkyEurope pouze v krátkém prohlášení uvedla, že management firmy je zcela zaneprázdněn snahou vyřešit současné problémy. „Cestující budou informováni a bude o ně postaráno,“ uvedl bez dalších podrobností mediální zástupce SkyEurope Markus Wölbitsch z rakouské agentury Brunswick.

Letadla z Ruzyně nelétala již od nedělní půlnoci

Ruzyňské letiště patří k nejdůležitějším destinacím, ze kterých SkyEurope létají. Pokud ale aerolinky letišti nezaplatí, od zítřka z něj nevzlétne jediné jejich letadlo. „V případě, že během úterý bude doručena hotovost, je naše společnost připravena neprodleně znovu zahájit poskytování služeb do výše uhrazených záloh,“ uvedla mluvčí ruzyňského letiště Eva Krejčí.

Letiště Praha doporučuje klientům, jejichž lety se neuskuteční, aby kontaktovali přímo SkyEurope. Z webových stránek společnosti se ovšem lidé o problémech nic nedovědí, na telefonní číslo uvedené na stránkách letiště se nelze dovolat, telefony nikdo nezvedá ani na rezervační centrum společnosti.

Poškozená klientka SkyEurope:

„Jsem z toho strašně zoufalá, měla jsem odletět zítra v 6.50 z Prahy do Alicante. Doufám, že to ještě nějak vyřeší, na novou letenku nemám peníze. Pokud neodletím, otřese to mými plány na dalších 30 dní.“


Již dnes z Prahy neodstartovalo šest letadel problémové slovenské nízkonákladovky. Do zahraničí se tak nedostalo více než 600 lidí. Po celé Evropě pak problémy aerolinek pocítily více než 4 tisíce klientů, celkem společnost jen za dnešek zrušila přes 30 letů. Na vlastní žádost dnes veřer SkyEurope zrušily všechny své lety z Bratislavy. Co je k tomu vedlo se zatím neví. Bratislavské letiště tvrdí, že mu aerolinky nic nedluží. Spekuluje se však o tom, že firma již nemá peníze na palivo.

Co bude s klienty SkyEurope?

„Ukončením letů SkyEurope z Prahy může být postiženo až 10 tisíc českých turistů, jelikož několik tisíc je teď v zahraničí a ještě větší množství má zakoupené letenky,“ řekl ČT24 Tomio Okamura, šéf Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Pokud by jejich lety byly zrušeny nebo přesměrovány do jiného města mají podle regulí Evropské unie tito lidé v případě letů po Evropě nárok na odškodné ve výši 250 eur. Vymáhat je z problémové společnosti ale bude zřejmě velmi obtížné.

Pomocnou ruku nabízí klientům SkyEurope také ČSA a Wizz Air. Lidem, kteří mají odletět dnes, naúčtují ČSA po předložení původní letenky od SkyEurope za přepravu nebližším spojem 50 eur, tedy zhruba 1 400 korun. Klienti SkyEurope, kteří mají letenky na zrušené lety v období od zítřka až do 26. března 2010, mohou využít zachranný balíček od Wizz Airu. Za jednosměrný let včetně základních poplatků a daní díky němu zaplatí jen 30 eur.

Co se se SkyEurope v poslední době dělo?

Problémy letecké společnosti, která nikdy ve své historii nebyla zisková, vyostřila hospodářská krize. Koncem června se problémy vyhrotily natolik, že společnost musela požádat o bankrotovou ochranu před věřiteli. I přesto přestalo 15. srpna odbavovat lety slovenské nízkonákladovky vídeňské letiště. Klienty, kteří si zakoupili letenku z Vídně, tak musí SkyEurope vozit do Bratislavy. I zde však firma čelí organizačním problémům.

Koncem července vedení SkyEurope oznámilo, že firma již našla investora, který do ní má nalít 16,5 milionu eur. Je jím rakouská skupina FOCUS Equity. Aby se však problémové aerolinky k přislíbeným penězům dostaly, musí úspěšně dokončit svou restrukturalizaci. Zda se jim to podaří, zůstává nejisté.