Jak dostat zpět peníze za propadlé letenky společnosti SkyEurope?

Praha - Za 29 euro do Amsterodamu nebo do Neapole během letní sezóny. Za tolik, a s dalšími akcemi ještě levněji, létali lidé se SkyEurope. Slovenské nízkonákladové aerolinky však zkrachovaly, neboť dopravce nenašel peníze na další provoz. Lidé však ani levné letenky nechtějí nechat zbytečně propadnout. Aerolinky slibují, že většinu klientů zakrátko odškodní v plné výši.

Podle viceprezidenta Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomia Okamury nemají klienti žádný nárok na vrácení peněz a místo peněz jim zůstanou v rukou bezcenné papírky. Malou šanci na získání vynaložených financí ale přeci jen mají. Pokud platili kartou, mohou platbu reklamovat u své banky. Mluvčí SkyEurope Ronald Schranz však vzkázal: „Většinu klientů SkyEurope zakrátko odškodníme v plné výši. Pravděpodobně půjde o většinu pasažérů.“

Letecký dopravce dává největší šance lidem, kteří platili kartou. Podle něj totiž mohou převod u banky reklamovat ještě několik dní po zaplacení a peníze dostat zpět. „Podle našich informací nejde o žádný právní nárok. Jedná se vlastně o dobrovolnou činnost té konkrétní vydavatelské banky,“ komentoval tuto situaci ředitel Evropského spotřebitelského centra Tomáš Večl.

SkyEurope.com

Ty z Vás, kteří si zakoupili lety s kreditní kartou, prosíme, abyste se obrátili na Vaši kreditní vydavatelskou banku, a tak požadovali náhrady za nevyužité části letu se SkyEurope. V případě, že jste zaplatili přímo společnosti SkyEurope jinými prostředky než kreditní kartou, vezměte na vědomí, že náhrada nemusí být možná.

Možnost zahájit „vedlejší insolvenční řízení“ právníci nedoporučují

V Česku během dneška nabídla tyto služby Česká spořitelna. Ta doporučuje, aby platbu kartou za letenku SkyEurope klienti reklamovali. Musí přitom navštívit pobočku spořitelny, neboť je nutné, aby lidé podepsali reklamační protokol. Ti, kteří si objednali letenky přes cestovní kanceláře, se mají podle doporučení SkyEurope obrátit přímo na prodejce.

Ale těm, co banka nevyhoví, nezbude nic jiného než počkat na slovenský soud, až vyhlásí konkurz. Podle právníka z Weinhold Legal Petra Zapletala je také možnost, aby se klienti obrátili přímo na české soudy a pokusili se vyvolat takzvané vedlejší insolvenční řízení. Díky tomu by pak část jednání probíhala v Česku a lidé by nemuseli dojíždět na Slovensko. Tak jako tak ale právníci soudní cestu moc nedoporučují.

V průměru totiž v konkurzu bývá zaplaceno něco mezi 4 - 7 procenty z celkových dluhů. A při ceně letenky kolem 30 euro by tak lidem soudní martýrium jen stěží vyneslo víc než padesátikorunu.

Dostanou klienti SkyEurope své peníze zpět?

  • Peníze za zakoupené letenky není možné vrátit, pokud je lidé uhradili hotově či převodem.
  • Pokud klient platil let kartou a už nemohl odcestovat, měl by se obrátit na svou banku a požádat o zpětné odúčtování.
  • Pokud pasažéři zaplatili letenku přímo v kanceláři SkyEurope hotově či ji uhradili bankovním převodem, své peníze nejspíš neuvidí.
  • Při pořízení letenek přes cestovní kancelář či nějakého operátora by měli lidé kontaktovat jako první je. Ti by se měli postarat o to, aby se „smluvně dohodnutá přeprava uskutečnila“. Když měli cestující pojištění, měli by se obrátit na svou pojišťovnu.
  • Ostatní by mohli uplatňovat své nároky ve slovenském konkurzním řízení, a to včetně dodatečných výdajů za nocleh a zpáteční cestu. Ovšem lidé nemají velké šance, že by dostali své peníze zpět. Cestující, jejichž lety byly zrušeny, by podle nařízení EU měli mít nárok na vyrovnání mezi 250 až 600 eur (asi 6370 až 15 270 korun) podle vzdálenosti.