Lufthansa je novou evropskou jedničkou mezi leteckými dopravci

Vídeň – Letecká společnost Lufthansa dovedla svůj vzestup na pozici největší evropské letecké společnosti do konce. Dnes převzala problémové rakouské aerolinky Austrian Airlines. Přeskočila tak dosavadní jedničku AirFrance/KLM. „Ode dneška jsme největší evropskou leteckou společností s více jak sty miliony pasažérů,“ hrdě konstatoval člen představenstva společnosti Lufthansa Stefan Lauer. Fúzi schválil definitivně Brusel v pátek.

Lufthansa nyní drží 90 procent akcií rakouských aerolinek

Rakouský letecký dopravce je označován jako problémový, protože v posledních letech se čím dál hlouběji propadá do ztráty. Rakouské aerolinky držely nad vodou finanční injekce od tamní vlády, neboť rakouský stát byl do dneška kontrolorem a většinovým vlastníkem aerolinek.

Lufthansa nyní drží více 90 procent akcií Austrian Airlines a se zbylými menšinovými akcionáři se hodlá vypořádat pomocí „squeeze outu“. To znamená, že Lufthansa jako většinový vlastník nabídne menšinovým vlastníkům hotovostní kompenzaci, která bude mít minimálně hodnotu průměrné tržní ceny jejich akcií.

Fúze společnosti byla logickým vyústěním současného stavu, kdy se Austrian Airlines již nějaký čas snažily najít strategického partnera, neboť by situaci bez pomoci nezvládly. Důvodem bylo i to, že rakouská vláda nemohla dlouhodobě platit aerolinkám peníze z veřejných rozpočtů.

Převzetí rakouských aerolinek proběhlo bez vážných problémů

„Červené uniformy chceme, ale červená čísla určitě ne.“

Předseda představenstva společnosti Lufthansa Wolfgang Mayrhuber

„Lufthansa zaplatila za Austrian Airlines necelých 400 milionů eur, ale vzhledem k tomu, že součástí smlouvy je i štědrá pomoc rakouského státu, tak se dá s trochou nadsázky říci, že Lufthansa dostala rakouské aerolinky tak trochu zadarmo,“ informoval zpravodaj ČT Jan Moláček. Tímto spojením tedy vzniká největší letecký přepravce v Evropě a Lufthansa přeskočila dosavadního lídra Air France/KLM.

Austrian Airlines i po dnešním převzetí zůstává samostatnou společností a síť spojů by měla zůstat stejná včetně strategických spojů na východ. S převzetím rakouských aerolinek německou Lufthansou nebyly žádné politické problémy. Negativní ohlasy zaznívaly pouze z řad podnikatelů. Všem bylo ale jasné, že někdo musí aerolinky odkoupit.