Ford spustil výrobu v Rumunsku

Craiova (Rumunsko) – Americký Ford rozjíždí výrobu v Rumunsku. Ze staré továrny ve městě Craiova, kterou automobilka koupila od státu před dvěma lety, dnes vyjel první Ford Transit Connect. Kromě něj by se zde měl v budoucnu vyrábět i model B-Max. V příštích čtyřech letech chce Ford v Rumunsku vyrobit 300 tisíc vozů a přijmout tři tisíce nových pracovníků. V současnosti zde automobilka zaměstná zhruba čtyři tisíce lidí.

V továrně Automobile Craiova se v 80. letech vyráběly staré Oltcity, díky své poruchovosti nechvalně proslulé i v někdejším Československu. V polovině devadesátých let získal závod jihokorejský Daewoo. Po jeho krachu o jedenáct let později ho vykoupila rumunská vláda. A před dvěma lety skončila automobilka v rukou Američanů. Ford zaplatil za zhruba 72procentní podíl v továrně 88 milionů dolarů a přislíbil, že investuje miliardu dolarů do modernizace a rozšíření výroby.

Vstup americké automobilky může Rumunsku pomoci k ekonomickému zotavení. „Automobilový průmysl je vždy významnou částí ekonomiky. Platí to nejen pro nás, ale platí to i pro Rumunsko, kde taková akvizice, jako je Ford, je určitě významná pro hrubý domácí produkt a rozvoj tamní ekonomiky,“ podotýká redaktor časopisu Autohit Martin Růžek.

Do Rumunska i USA

Malá dodávka Transit Connect se značkou „Made in Romania“ by se měla kromě Rumunska prodávat také ve Spojených státech. Zahájení výroby modelu se zúčastnili šéf evropských aktivit Fordu John Fleming, americký velvyslanec Mark H. Gitenstein i rumunský prezident Traian Basescu. Ten uvedl, že rumunská továrna se nyní stala „součástí slavné historie Fordu“.

Ford odolává současné krizi v automobilovém průmyslu lépe než jeho domácí konkurenti General Motors a Chrysler, kterým musí pomáhat americká vláda. Automobilky GM a Chrysler byly dokonce po určitou dobu nuceny využívat bankrotovou ochranu před věřiteli.