Krize mezi firmami odstartuje vlnu slučování

Praha – Stále více společností po celém světě bude v příštích měsících na prodej. Tvrdí to společnost Ernst & Young. Nárůst počtu fúzí a akvizic bude mít na svědomí světová recese. Firmy budou spojovat své síly, aby se snáze vyrovnaly s následky ekonomických turbulencí. Například ve Velké Británii se teď jedná o spojení operátorů T-mobile a Orange. Jejich fúzí by vznikl největší operátor v zemi.

Pokud by se Orange a T-mobile rozhodly táhnout za jeden provaz, měla by sloučená skupina víc než 28 milionů zákazníků. Kontrolovala by tak zhruba 37 procent britského trhu, takže by předstihla současnou jedničku O2. „Spojení našich sítí by přineslo našim klientům ještě lepší úroveň pokrytí pro volání i přístup k internetu,“ zdůraznil výhody případné akvizice šéf britského Orange Tom Alexander.

Podobně jako Orange a T-mobile uvažuje řada společností. Investoři jsou v této době ochotnější riskovat a hledají poklady v podobě firem, jejichž cena vlivem krize rapidně klesla. „Silní posilují, slabí zaostávají. Je řada příležitostí, které jsou vynuceny situací, potřeba hotovosti, potřeba zbavit se toho, čím nemá firma možnost zaujmout jako jednička nebo dvojka na trhu,“ komentovala situaci Petra Wendelová z Ernst & Young.

Podle amerických a evropských vedoucích pracovníků v oboru korporátního rozvoje mezi firmami stále převládá opatrnost a nejistota. Řada z nich přesto sází na nárůst objemu fúzí a akvizic a snaží se definovat novou strategii přístupu k nim.

„V ČR už pozorujeme první náznaky oživení na trhu fúzí a akvizic, i když hlavními tahouny jsou stále zejména finanční skupiny zaměřené na 'zvlášť výhodné nákupy'. Současná krize dává dobrou příležitost k další konsolidaci některých odvětví a v Česku zraje řada příležitostí zejména na straně soukromých českých vlastníků,“ dodala Wendelová.