Mezinárodní strojírenský veletrh letos s nižší účastí, ale s více novinkami

Brno – V Brně dnes začala největší průmyslová událost roku – Mezinárodní strojírenský veletrh (MSV). Již 51. ročník této významné akce probíhá souběžně s 5. ročníkem mezinárodního veletrhu Transport a Logistika. MSV sice letos kvůli krizi trápí nízká účast vystavovatelů, ale firmy, které do Brna přijely, chtějí ukázat to nejlepší. Více než polovina vystavovaných výrobků jsou tak zcela žhavé novinky, které zatím neměli návštěvníci možnost shlédnout nikde jinde. První večer byly již rovněž rozdány některé ceny. Zlaté medaile Mezinárodního strojírenského veletrhu získaly výrobky výhradně tuzemských firem. Jsou jimi tramvaj od plzeňské Škody Transportation, hydraulické nůžky od Žďasu ze Žďáru nad Sázavou a turbína od společnosti G-Team z Dobřan na Plzeňsku. Zlatou medaili za celoživotní technickou tvůrčí práci a inovační činy získal ředitel Leteckého ústavu Fakulty strojního inženýrství VUT Brno Antonín Píštěk.

Největší zastoupení má na letošním ročníku Mezinárodního strojírenského veletrhu kovoobráběcí a svářecí technika. Velmi silná je rovněž účast energetických firem. Nechybí ale ani exponáty studentů a učitelů vysokých škol. Například brněnské Vysoké učení technické vystavuje svůj bezpilotní letoun Cobra.

Velkým lákadlem veletrhu Transport a Logistika je novinka, se kterou se prezentuje Škoda Transportation. Je jí lokomotiva 109 E. „Tato výkonná lokomotiva je určená k tažení vlaků té nejvyšší priority po hlavních koridorech střední Evropy a jistě zaujme každého návštěvníka veletrhu,“ řekl v rozhovoru pro Veletrhy Brno obchodní ředitel Škoda Transportation Jaromír Jelínek. Tatáž firma v Brně vystavuje také svoji novou tramvaj ForCity.

David Pokorný, mluvčí společnosti Veletrhy Brno:

„50 procent exponátů, které se na veletrhu vystavují, jsou novinky. Firmy vlastně vysílají velmi pozitivní signál, že na tom trhu jsou, že se chtějí udržet a že dělají něco pro svoji budoucnost.“


Firmy kvůli krizi šetří na prezentaci

Mezinárodní strojírenský veletrh ale letos poznamenala nižší účast vystavovatelů. „Pokud budeme hovořit v těch suchých statistických číslech, tak je to pokles zhruba o 25 procent,“ podotkl v rozhovoru pro ČT24 Pokorný. Kromě hospodářské krize, která firmy přiměla šetřit v celé řadě oblastí včetně vlastní prezentace, k nižšímu počtu vystavovatelů přispěl také fakt, že se letos MSV koná souběžně s veletrhem Transport a Logistika. Ten tradičně láká méně návštěvníků než veletrh IMT, s nímž se ve dvouleté periodicitě střídá.

Mezinárodního strojírenského veletrhu se letos účastní 1500 vystavovatelů, z čehož 250 tvoří firmy, které se na této akci prezentují úplně poprvé. Tak velký počet nováčků se Veletrhům Brno podařilo přilákat především díky štědrým cenovým výhodám a benefitům, které vystavovatelům letos nabídly.

Souběžný veletrh dopravy a logistiky Transport a Logistika nalákal 150 vystavovatelů. Z toho třicítka firem přijela do Brna ze zahraničí, celkem je na veletrhu zastoupeno deset zemí.