Krize zatřásla pořadím světových značek

New York - V žebříčku stovky nejhodnotnějších světových značek uplynulý rok úřadovala krize. Vůbec poprvé totiž jejich celková hodnota meziročně klesla - a to přes čtyři a půl procenta. Ukazuje to každoroční studie společnosti Interbrand. Zákazníci chtějí v těžkých časech krize odpovědi. I to může být důvodem, proč například značka Google prudce stoupá na hodnotě, zatímco od bank dávají lidé ruce pryč. Krize ubrala na hodnotě rovněž značkám amerických automobilek.

„Značky jsou jistým příslibem, kterého si ceníme a za který jsme připraveni zaplatit. A pokud se tyto přísliby naruší, začneme jim důvěřovat méně,“ tvrdí šéf společnosti Interbrand Jez Frampton. Řeč je o institucích jako Merrill Lynch nebo AIG. Na své hodnotě utrpěly i značky UBS a Citigroup.

Jan Bureš, hlavní ekonom Poštovní spořitelny pro ČT24:

„Největší propad zaznamenaly banky především proto, že jejich byznys je hodně cyklický, to znamená, že s příchodem hospodářské krize a ještě s tím, že to bylo spojené s finanční krizí, ubývají zdroje příjmů.“

Dobře se nevedlo ani automobilkám. Z nich se do první desítky dostala jen japonská Toyota. A i tak meziročně ztratila dvě příčky. Německý výrobce BMW obsadil patnácté místo a do první stovky se probojovala Honda a Ford. To se ale nedá tvrdit o amerických automobilkách General Motors a Chrysler Group.

Jíst a pít se musí

Svou tvář u zákazníka neztrácejí ani technologické firmy. První dvě místa tak obhájily Coca-Cola a IBM. V první desítce nejlepších značek se umístila také Nokia, Microsoft, Disney či řetězec rychlého občerstvení McDonald´s. Tyto značky obstály nejlépe v pěti hodnotících kritériích. Roli hrálo například to, jak brand zákazník upřednostňuje v porovnání s konkurenty, ale i finanční síla společnosti a výše tržeb.