Státu chybí peníze na dálnice

Praha - Vláda schválila Janotův balík úspor. Díky němu by se příští rok deficit státního rozpočtu neměl vyšplhat na původně plánovaných 230 miliard a měl by být zhruba o 85 miliard nižší - na 155 miliardách. Ovšem za cenu masivních škrtů. Kromě jiného na to doplatí například české dálnice. Jen pro příští rok prý chybí na jejich výstavbu přes dvacet miliard korun. Na železnice pak 3,5 miliardy. Po červencovém zákazu vlády v žádném případě nezačít stavět nové dálnice tak nemají jistou budoucnost ani rozestavěné úseky.

Fond dopravní infrastruktury má na příští rok schválen rekordní výdajový rámec – 96 miliard korun. Polovinu z toho nicméně tvoří dotace z unie a ty nemůže na některé stavby použít. „Evropské peníze lze použít pouze na stavby zařazené do operačního programu Doprava, takže některé stavby financované z národních zdrojů se musely lehce časově odložit,“ vysvětluje pro ČT24 tiskový mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Odložena i stavba dálnice do Českých Budějovic

Video Rozhovor s Františkem Lehovcem
video

Rozhovor s Františkem Lehovcem

Zelenou dostala dostavba dálnice D47 do Ostravy, obchvat Českých Budějovic, Pražský okruh a dokončení D8 přes České Středohoří. Vystavenou stopku má ale pokračování D11, rychlostní silnice R49 a R52 anebo dálnice D3 do Českých Budějovic, jejíž stavba měla být realizována formou PPP, tj. spoluprací veřejného a soukromého sektoru. Primátor Českých Budějovic Juraj Thoma z tohoto rozhodnutí pochopitelně nadšený není. „Pro město České Budějovice je nyní, řekl bych, akutně důležité to, aby se dostavělo ono propojení okruhu a řekl bych, že dálnice D3 je životně důležitá,“ stýská si Thoma.

Karel Hanzelka pro ČT24:

0„Nepovedlo se nám zatím provést příslušnou změnu vyvlastňovacího zákona, která je nutná, aby to PPP mohlo být realizováno. Takže čekáme, jak to dopadne v poslanecké sněmovně. Jsme připraveni ten materiál předložit na vládu.“

Už v červenci vláda nařídila ministerstvu dopravy nezahajovat nové stavby. Na zakonzervování těch rozestavěných padnou jen příští rok 2 miliardy korun. „Státu prý za zakonzervování staveb nehrozí ze strany stavebních firem žádné sankce. Uzavřené smlouvy podle zástupců ministerstva umožňují zastavení výstavby i po ukončení výběrových řízení z důvodů nedostatku peněz. Termíny se budou údajně řešit smluvními dodatky,“ upřesňuje Hanzelka.