MusicJet zahájil provoz, měsíční poplatek je 75 Kč a 149 Kč

Praha – Český hudební trh zažívá převratné změny. Poté, co minulý týden spustila americká technologická firma Apple svůj internetový obchod s hudbou iTunes Store, se dnes rozjíždí hudební server MusicJet. Na rozdíl od iTunes má MusicJet nabízet streaming hudby, nikoliv její prodej a stahování. Server nabízí hudbu za předplatné, nebo bezplatně s vloženou reklamou.

Další pokus o prodej legální hudby na webu je na světě. Nová služba MusicJet otevřela zájemcům v Česku a na Slovensku archiv s půldruhým milionem písniček od světových vydavatelů, které lze přehrát v počítači či mobilním telefonu. Nová služba, ve které jsou zapojeni i velcí vydavatelé, má skoncovat s českou zálibou pirátského stahování hudby. MusicJet nabídne přístup k písničkám, které bude možné přehrávat přímo na internetu. Odpadne tak nutnost stahování do počítače nebo telefonu. 

Lidé za měsíční přístup do archivu nového hudebního serveru MusicJet zaplatí podle úrovně nabízených služeb paušální poplatek 75 korun nebo 149 korun. Na portálu je také možné poslouchat hudbu zdarma. U bezplatné varianty se uživatelům budou při poslechu zobrazovat reklamní bannery a v pravidelných intervalech zazní audio reklama. Uživatelé si mohou vytvořit vlastní seznamy skladeb, ovšem tato bezplatná služba je funkční pouze v případě, že je uživatel připojený k internetu. Druhá verze za měsíční poplatek 75 korun je bez reklam. U nejvyšší varianty za 149 korun má uživatel playlisty k dispozici v počítači nebo mobilním telefonu i bez aktuálního připojení k internetu. 

Reportáž Jana Beránka (zdroj: ČT24)

Michal Horák z portálu MusicJet:

„Jsme přesvědčeni o tom, že lidé chtějí hudbu méně vlastnit a více poslouchat. To nám aspoň vylezlo ze všech výzkumů, které jsme dělali.“

Portál, který má v nabídce skladby českých a zahraničních interpretů, provozuje firma MusicJet, v níž má 85 procentní podíl technologická společnost Bald Brothers. Dalšími podílníky jsou hudební vydavatelství Universal Music a Supraphon, která vlastní po pěti procentech. Pětiprocentní podíl ve firmě MusicJet drží i Ochranný svaz autorský. „MusicJet přichází právě včas, aby zaplnil díru na hudebním trhu, kde je velká poptávka po jednoduché, přehledné a především legální službě sdílení hudby formou streamingu, tedy poslechu milionů písní za měsíční paušál,“ uvedl generální ředitel vydavatelství Universal Music Tomáš Filip.

Prodávat legální hudbu se na českém webu snažilo už mnoho firem včetně gigantů. Ale jak obchod největšího operátora T-Mobile, tak projekt i-legálně po několika letech prostého přežívání zkrachovaly.

Jiří Janeček z T-mobile:

„Prodej digitální hudby jsme ukončili z důvodu nenaplnění původních očekávání. Prostě jsme Čechy nenaučili, že stahovat hudbu legálně je normální.“

Češi jsou ochotni zaplatit za album necelých 50 korun

Hudební vydavatelství doufají, že jim projekt MusicJet pomůže zastavit prudký propad příjmů z prodeje hudebních nosičů. Podle údajů Mezinárodní federace fonografického průmyslu prodej hudby v Česku loni klesl o 27 procent na 357 milionů korun. Tržby z prodeje hudebních nosičů se snížily o 29 procent, příjmy z digitální hudby naopak vzrostly o 18 procent, avšak výpadek prodeje hudebních nosičů nedokázaly pokrýt. Podle posledních průzkumů jsou Češi ochotní za jedno album tuzemské kapely na webu zaplatit necelou padesátikorunu.