Lidl vyzkouší prodej jízdenek na vlak

Praha - Diskontní prodejny Lidl budou zkušebně prodávat celodenní síťovou jízdenku Českých drah s platností na státní svátek 28. října. Jízdenka nazvaná ČD Net Lidl přijde na 149 korun, zatímco klasický celodenní síťový lístek ČD Net nyní stojí pro jednu osobu 450 korun. Novinářům to dnes řekl ředitel odboru produktů a obchodu Českých drah Aleš Ondrůj. Lidl má na tuzemském trhu více než 200 diskontních prodejen. Jízdenky na vlak nyní žádný obchodní řetězec v Česku nenabízí.

„ČD Net Lidl je vůbec první podobný produkt. Otestujeme si na něm zájem cestujících i nový prodejní kanál,“ uvedl Ondrůj. ČD Net Lidl je podle něj nejlevnější síťovou jízdenkou, kterou ČD dosud nabídly. Pokud se prodej jízdenek u pokladen diskontních obchodů Lidl osvědčí, ČD ještě letos přijdou s další podobnou nabídkou.

Lidé budou s jízdenkou moci cestovat všemi druhy vlaků

Prodej jízdenek ČD Net Lidl bude v diskontech Lidl zahájen 8. října a potrvá do 27. října. Lidé s touto síťovou jízdenkou budou moci cestovat všemi kategoriemi vlaků po celé ČR, u spojů SC Pendolino ale musejí mít povinnou rezervaci. Podmínkou pro využití CD Net Lidl je zahájení cesty 28. října před polednem.

Aleš Ondrůj pro ČT24:

0„U nás to zapadá do celkové koncepce takzvaných lowcost jízdenek a pro nás v tuto chvíli je to aktivita, která je v objemu tržeb ve výši několika desítek milionů korun.“

Kapacita vlaků na 28. října, což je státní svátek, kdy bude provoz jako ve všední den, podle Ondrůje vystačí na prodej několika desítek tisíc síťových jízdenek. „Chceme zákazníky motivovat, aby v tento den sedli do vlaku a jeli třeba na výlet,“ podotkl Ondrůj.

Lidl chce jízdenkou nalákat k nákupu dalšího zboží

Pokud by se prodalo 10 tisíc jízdenek, tak ČD by z prodeje podle předběžné kalkulace mohly utržit 1,2 až 1,3 milionu korun. Zbývajících 200 až 300 tisíc korun by jako provize připadla společnosti Lidl. Vít Pravda, jednatel společnosti Lidl ČR, předpokládá, že Lidl prodej jízdenek u pokladen svých prodejen pocítí i na tržbách, protože hodně lidí, kteří si přijdou pro jízdenku, zároveň nakoupí další zboží. Lidl by zároveň mohl získat nové zákazníky.

Ostatní obchodní řetězce zatím s prodejem jízdenek nepočítají. Podle odborníků už ale příští rok začnou podobné služby nabízet i oni. „Na českém trhu je obecně problém loajalita zákazníků a nabídka dodatečných služeb, to je jeden z těch základních nástrojů, jak nějak přitáhnout lidi jednak, aby nakupovali víc a jednak je nějak více psychologicky navázat na tu prodejnu,“ tvrdí Zdeněk Skála, analytik společnosti Incoma.

Jančura o Lidl zájem nemá

Ještě do konce roku chystají České dráhy s Lidlem další podobnou akci. Obchodní řetězec přitom nabízel své služby už před třemi lety společnosti Student Agency. „My jsme s Lidlem taky jednali, ale v tuto chvíli to pro nás není téma,“ dodává šéf Student Agency Radim Jančura.

Prodej vlakových jízdenek není pro Lidl úplnou novinkou. Společnost totiž například v roce 2005 prodávala v Německu levné lístky na vlak, o které byl mezi zákazníky obrovský zájem a před jejími diskontními prodejnami se tvořily dlouhé fronty lidí. Německé dráhy tehdy v obchodech Lidl prodaly několik milionů bianco lístků pro cestu tam a zpět po celém Německu.

Aleš Ondrůj
Aleš Ondrůj
Více fotek
  • Aleš Ondrůj autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/12/1149/114830.jpg
  • Vít Pravda autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/12/1149/114831.jpg