Prodej aut v USA se propadl skoro o čtvrtinu

Washington - Konec šrotovného znamenal ve Spojených státech propad v prodeji automobilů. Prodejní čísla podle údajů společnosti Autodata v září meziročně klesla o 23 procent. Pokles poptávky nejvíce zasáhl domácí automobilky. Prodej General Motors na domácím trhu se v září meziročně snížil o 45 procent a prodej Chrysleru o 42 procent. Lépe si vedl domácí rival Ford Motor, který prodal o pět procent méně aut.

Americká vláda v červenci po vzoru některých evropských států spustila program, díky němuž mohli spotřebitelé při koupi úspornějšího osobního nebo lehkého nákladního automobilu výměnou za starší vůz získat příspěvek až 4 500 dolarů (zhruba 78 tisíc korun). Program však koncem srpna vláda navzdory žádostem o prodloužení ukončila.

„Trh se podle očekávání vrátil na úroveň z doby před šrotovným,“ řekl viceprezident GM pro prodej v USA Mark LaNeve. Ve čtvrtém čtvrtletí by se však podle něj mělo začít projevovat oživení. Analytici nicméně General Motors světlou budoucnost nevěští. „V krátkém období nečekám u GM a Chrysleru výraznější změnu z hlediska poklesu prodeje. Hlavním důvodem je jejich sortiment,“ uvedl analytik Jesse Toprak ze společnosti Truecar.com.

Prodej aut v USA zchudl skoro o čtvrtinu (zdroj: ČT24)

Ford krizi odolává

Lépe než konkurenti General Motors a Chrysler, kteří museli požádat o státní pomoc a po určitou dobu využívat bankrotovou ochranu před věřiteli, odolává současné krizi v automobilovém průmyslu Ford. Generální ředitel automobilky Alan Mulally ve středu uvedl, že jeho firma má prostor ke zvyšování podílu na trzích v Severní Americe i Evropě. „Ford prodává přesně ty automobily, které američtí spotřebitelé potřebují. Hezká, designová auta a jsou to auta, která mají menší spotřebu. To je pravý opak toho, jaká auta prodává třeba General motors nebo automobilka Chrysler,“ dodává Jaroslav Brychta ze společnosti X-Trade Brokers.

Prodej japonské Toyoty, která je největším výrobcem aut na světě, v září na americkém trhu klesl o téměř 13 procent. Prodej jihokorejského Hyundaie, který vyrábí automobily také v České republice, naopak vyskočil o 27 procent.

Analytik David Marek:

„Myslím si, že krátkodobě americké automobilky budou ještě strádat, protože změnit výrobní program, restrukturalizovat celé továrny není tak jednoduché. A zatímco úsporné automobily jsou v nabídce všech japonských automobilek, americké automobilky v tomto ještě stále strádají.“

Celosvětová poptávka po automobilech je nyní pod tlakem, protože světová finanční krize zpomalila ekonomiku, ztížila přístup k úvěrům a snížila spotřebitelskou důvěru. Americké automobilky byly navíc již dříve zasaženy odklonem spotřebitelů od velkých vozů s vysokou spotřebou.