Auta problémové GM se dobře prodávají v Číně

Peking – Americká General Motors bývala nejsilnější světovou automobilkou. Svou pozici světového lídra však vinou špatných produkčních rozhodnutí a za vydatného přispění světové hospodářské a finanční krize ztratila. Nyní bojuje o přežití. Zatímco v jejích domovských Spojených státech auta z výrobních linek GM na odbyt příliš nejdou, naprostým opakem je Čína. Tam prodej aut automobilky, která teprve před nedávne vybředla z bankrotové ochrany, za devět měsíců letošního roku stoupl o 55,6 procenta. Celkem se v nejlidnatější zemi světa prodalo 1,29 milionu vozů z produkce GM. Čínští investoři navíc mají velký zájem také o jednotlivé značky GM, kterých se automobilka zbavuje v rámci své restrukturalizace.

„Prodej překračuje odhady a téměř všechny tržní segmenty zažívají růst,“ uvedl prezident a výkonný ředitel čínských operací GM Kevin Wale. Dodal, že k růstu prodeje v zemi nejvíce přispívají zájemci o první vůz v malých městech. Měsíční prodej aut značky GM v Číně tak byl vyjma dvou měsíců v letošním roce vždy vyšší než ve Spojených státech.

Rychlý růst prodejů přiměl General Motors k tomu, aby na čínském trhu se svými aktivitami expandovala. Mezi lety 2009 a 2014 na něj plánuje uvést až 30 nových nebo vylepšených modelů.

Čína má zájem o celé divize GM

Číňané rovněž chtějí stáhnout pod svá křídla některé značky, kterých se problémová americká automobilka zbavuje. Získat se pokusili například evropskou divizi GM Opel. Mnohem úspěšnější však byli v boji o značku Hummer. Ten by měl skončit v rukou čínské firmy Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery. Konečná dohoda o prodeji již je prý na spadnutí a měla by být podepsána velmi brzy.

Cena, kterou čínská firma za Hummer zaplatí, zatím ani jedna ze stran nezveřejnila. GM se ale již před časem dala slyšet, že by jí prodej Hummeru mohl vynést minimálně půl miliardy dolarů (8,7 miliardy korun).

Čínský trh se těší velkému zájmu všech světových automobilek, protože prodej zde raketově roste. Živí ho mimo jiné opatření čínské vlády, která rozvoj odvětví podporuje například snižováním daní či subvencováním motoristů.