Přicházejí Vánoce – zatím do obchodů

Praha – S prvním říjnovým týdnem dorazily do českých obchodů vánoční svátky. Školní potřeby tak na pultech po celé zemi začínají střídat čokoládové figurky a vánoční ozdoby. Zatímco loni začaly Vánoce v obchodech až kolem poloviny října, letos prodejci na svátky upozorňují skoro o týden dřív. Aby na sezonní zboží nalákali co nejvíc zákazníků, přišli vynalézaví obchodníci i letos s celou řadou prodejních zlepšováků.

Zřejmě nejčastěji se lidé s vánočním zbožím setkají v hypermarketech. „Zahájili jsme prodej vánočního zboží potravinového charakteru, prodej toho nepotravinářského bude následovat v příštím týdnu,“ říká ředitel Globusu v Praze na Černém Mostě David Jech.

Originální akci letos představil Elektro World, který od začátku října do Štědrého dne nabízí klientům, kteří přišli o práci, peníze zpět za jejich zboží, a to až půl roku od nákupu. „Uvědomujeme si, že v důsledku hospodářské krize má mnoho lidí obavy z případné ztráty zaměstnání a následné nepříznivé finanční situace. Mnozí zákazníci tak raději odkládají své nákupy. Rozhodli jsme se jim vyjít vstříc a připravili jsme pro ně garanci zpětného odkupu výrobku v případě, že přijdou ne vlastní vinou o zaměstnání,“ uvedl generální ředitel českého a slovenského zastoupení Electro World Milan Růžička.

Vánoce v bankách

Vánoční kampaně ale nerozjíždějí jen obchodní řetězce. Pozadu nechtějí zůstat ani banky. Například Raiffeisen stavební spořitelna přišla už prvního října s nabídkou vánoční prémie ke stavebnímu spoření. „Důvod je také ten, že letos jsme jediná stavební spořitelna, která je meziročně v úvěrech v plusu a rádi bychom byli nejlepší i ve spoření, takže jsme se rozhodli obchod podpořit takovouto rozsáhlou kampaní už takto brzy,“ vysvětluje mluvčí spořitelny Eva Malecká.

Prodejci letos na Vánocích šetřit nebudou. Od zákazníků si slibují, že utratí minimálně tolik jako loni - tedy v průměru každý 11 tisíc korun.