RegioJet chce ČD ukrást další trasy

Brno – Železniční dopravce RegioJet potvrdil zájem o provozování dalších rychlíkových spojů. Ministerstvu dopravy nabídl, že od prosince 2012 by na trase Praha–Brno–Břeclav nahradil až polovinu dálkových vlaků EuroCity (EC) a InterCity (IC), které nyní provozují České dráhy. Na vlaky ale žádat státní dotaci nebude. Dopravce ze skupiny Student Agency by později chtěl převzít provoz všech spojů EC, IC i kategorie expres na území Česka. Stát by podle něj ušetřil stovky milionů korun ročně.

Necelý týden po zahájení provozu na trati Praha–Ostrava–Havířov chce RegioJet jezdit i na další trati. Nyní má zájem o dálkové spoje a vlaky vyšší kategorie, které na většině tratí zajišťují České dráhy. Od státu mají garantovány dotace ve formě takzvaných úhrad prokazatelné ztráty. Podle mluvčího drah Petra Štáhlavského dostane společnost od objednatele vlaků – ministerstva dopravy – dotace na všechny trasy kromě tratě Praha–Ostrava. Mimo tuto trasu provozují ČD čistě na komerční bázi provoz všech Pendolin.

RegioJet státu ušetří sto milionů ročně

Dotace RegioJet sice nepožaduje, usiluje ale o spoje v takových časech, jaké mají nyní na lince právě České dráhy. Podle mluvčího RegioJetu Aleše Ondrůje má RegioJet nyní k dispozici nevyužité vagony, jež by mohl nasadit pro dálkové spoje, které by chtěl od příštího roku převzít. Lokomotivy a další vagony plánuje postupně dokoupit.

Aleš Ondrůj:

„My vidíme naše vlaky na trase Praha–Ostrava jako ziskové od počátku. Jsme schopni stejným způsobem bez dotací tyto vlaky provozovat na dalších trasách v České republice.“

Nový dopravce tvrdí, že by tak stát mohl ročně ušetřit až sto milionů korun. „Ministerstvo dopravy se musí nejdříve s nabídkou seznámit. Pro nás bude důležité znát podmínky, za jakých chce jiný dopravce než České dráhy dopravní služby zajišťovat,“ tvrdí ale mluvčí ministerstva dopravy Květa Kočová.

Reportáž Jakuba Linky (zdroj: ČT24)

Česko Jančurovi nestačí, použijí ČD nové vagony od Siemensu?

RegioJet se však již dívá za obzor českých hranic. Jedná totiž s Německými drahami o provozování trati Praha–Berlín–Hamburk. Na té už ale jezdí i České dráhy. „Ta jednání probíhají. Měla by se uzavřít do konce letošního roku a pak bude jasné, s kým budou Deutsche Bahn spolupracovat při provozu vlaků na této trase,“ uvedl Ondrůj.

Pokud by se Jančurovi podařilo s Německými drahami domluvit, České dráhy by se mohly dostat do výrazných problémů. Právě kvůli trati do Hamburku a do Vídně totiž chtějí nakoupit nové rychlíkové soupravy Railjet.

Majitel Student Agency, brněnský podnikatel Radim Jančura, několik let tvrdí, že je schopen zajistit provoz dálkových spojů s nižšími dotacemi nebo bez dotací od státu. Kritici jej obviňují, že si vybírá pouze frekventované tratě, které mu zajistí výdělek.

  • Svačina v RegioJetu zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/30/2908/290725.jpg
  • RegioJet autor: Sznapka Petr, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/29/2899/289889.jpg
  • Premiéra vozů RegioJet autor: Sznapka Petr, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/30/2905/290497.jpg
  • Toalety v RegioJetu zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/30/2908/290727.jpg
  • Premiéra vozů RegioJet autor: Sznapka Petr, zdroj: ČTK http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/30/2905/290496.jpg
  • Interiér RegioJetu zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/30/2908/290726.jpg
  • Zásuvky v RegioJetu zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/30/2908/290729.jpg
  • Internetové připojení v RegioJetu zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/30/2908/290731.jpg