České dráhy chystají podobný projekt, jako je Opencard

Praha - Na začátku to byl ambiciózní projekt, který měl Pražanům ulehčit život. Jedna karta, kterou měli používat nejen jako tramvajenku, ale i jakousi platební kartu s širokým využitím v obchodech a městských podnicích. Zatím ale Opencard stojí stamiliony a mimo MHD nikde nefunguje. Zdá se však, že to je nejlepším doporučením pro České dráhy, které si podobný projekt za stovky milionů chtějí pořídit také. Přitom právě České dráhy pořizují technologicky srovnatelnou čipovou In-kartu skoro o třetinu levněji.

Pro město je, podle výsledků auditu, projekt Opencard extrémně nákladný. Za doposud utracených 800 milionů korun je vydáno a provozováno asi 380 000 kartiček, takže jedna takováto elektronická tramvajenka stála město přes 2100 korun. To se nedá s předchozí papírovou tramvajenkou vůbec srovnat. Ta má podle slov mluvčího pražského dopravní podniku Ondřeje Peceny náklady v řádu několika korun.

Takzvaná elektronická peněženka je přitom funkce pro Opencard naprosto klíčová. Představa města byla taková, že kartička bude zároveň fungovat jako jakási platební karta, za jejíž používání by platili jak uživatelé, tak komerční subjekty, pro které by časem vzhledem k počtu uživatelů mohla být obchodně zajímavá. Město tímto způsobem plánovalo inkasovat peníze, čímž se měly miliardové náklady kompenzovat.

Miliardová tramvajenka (zdroj: ČT24)

Provoz a výrobu Opencard zajišťuje Haguess a.s.

Lukrativní zakázku získala v roce 2006 společnost Haguess ve výběrovém řízení, do kterého se překvapivě přihlásila jako jediná. Dnes říká, že nefungování elektronické peněženky není její chyba. Audit celého projektu, nyní ukázal na konkrétní nedostatky nejen ve smlouvách s Haguess, ale i v dopravním podniku. Ten se nyní s městem dohaduje, zda účelně utratil kolem čtyř set milionů korun.

České dráhy pořizují technologicky srovnatelnou čipovou In-kartu skoro o třetinu levněji. „Samozřejmě se jedná o to, že záleží na počtu kusů, které ten daný subjekt objednává, nicméně pokud se bavíme o těchto kartách, které jsou v obdobných číslech objednávány, tak v podstatě se ta cena pohybuje okolo 70 korun,“ říká ředitel XT-Card a.s. Martin Rejzl, jehož společnost In-karty dodává.

Dráhy chtějí stejně „chytrou“ kartu, jako je Opencard

Reportérům České televize se podařilo získat další závažné dokumenty, kde si na podobnou šlamastiku jako pražský magistrát zadělává další veřejná instituce - České dráhy. Přestože mají své karty oproti městu levnější, v květnu letošního roku představenstvo i dozorčí rada schválili, že svoji čipovou In-kartu vylepší. Zakázku za 265 milionů nemá získat nikdo jiný než právě firma Haguees, a to bez otevřeného výběrového řízení.

„Už z tohoto prvího samotného materiálu se nelze zbavit podezření, že v podstatě tenhle materiál je první článek řetězu, který vede k tomu, že bude relativně velká zakázka opět udělena zájemci, který je předem znám. To znamená: Nikoliv vítězi nějaké férové soutěže, ale předem známému uchazeči,“ komentuje materiál bývalý šéf dozorčí rady Českých drah Zdeněk Žák.

Haguess prý o rozhodnutí ČD neví

České dráhy chtějí podle schválených materiálů tuto zakázku zadat firmě Haguess z důvodů technické kompatibility zejména s pražskou Opencard. Podle Tomáše Kramára z občanského sdružení Oživení ale není zas tak složité tuto kompatibilitu zajistit, a mohou se proto do projektu zapojit i jiné firmy. České dráhy by proto měly vypsat klasickou veřejnou soutěž, čímž by se mohly přinejmenším dostat cenově mnohem níž, než jsou současné náklady.

„Já nejsem schopný komentovat rozhodnutí vedoucích orgánů ČD, protože je neznám. Ale s žádným takovým rozhodnutím nejsem seznámen a dost mě překvapuje, že nějaké takové rozhodnutí existuje,“ tvrdí ředitel firmy Haguess Petr Stránský. Obdobně na přímý dotaz mluvčí Českých drah odpověděl, že materiál, který prošel jak představenstvem, tak dozorčí radou, byl jen jakýsi dílčí a že vlastně ani nemusí platit. Zda se dráhy z pražského stamilionového tunelu opravdu poučí, bude jasné během pár měsíců.