Pražští radní: Od dubna bude Opencard sloužit Pražanům lépe

Praha – Pražští radní dnes schválili další rozvoj projektu Opencard. Nechají založit dceřinou akciovou společnost Dopravního podniku, která bude kartu spravovat. Většinovým vlastníkem firmy bude Praha a do nové společnosti hledá ještě strategického partnera mezi bankami. Už od dubna pak budou přes kartu platit slevy do městských organizací, jako jsou zoologická, botanická zahrada, galerie nebo městská divadla. Sleva na vstupy bude mezi 5 a 10 procenty.

Projekt Opencard už vyšel na 800 milionů korun

Plán rozvoje projektu Opencard počítá s převedením kuponů na městskou hromadnou dopravu na kartu a se zavedením nových funkcí karty, jako je možnost přerušit platnost ročního kuponu až na dva měsíce. „Mohou tak ušetřit až 17 procent z ceny ročního kuponu,“ uvedl náměstek primátora Milan Richter. Příprava na vstup banky do projektu by měla Prahu stát zhruba 45 milionů korun.

Město chce ještě letos převést dětské, juniorské, seniorské a zbývající dospělé kupony na MHD na Opencard. Ostatní kupony budou převedeny příští rok, klasická papírová tramvajenka tak asi zanikne. Žadatelé o kartu budou moci také požádat o vydání Opencard přes internet. Už dříve avizovaná funkce mikropeněženky, která by umožňovala kartou také platit, bude ale zavedena až po vstupu bankovního partnera.

Praha bude mít v nové společnosti většinu

Praha si plánuje ponechat v nové společnosti, která vznikne zřejmě v září letošního roku, většinový podíl. Partner projektu by si podíl ve společnosti koupil. O to, kolik by za svůj vstup mohl zaplatit, se bude soutěžit. „Je nutné dostat projekt mimo strukturu Prahy,“ poznamenal náměstek s tím, že podobně fungují i některé zahraniční projekty. Zástupci však na věc nemají jednotný názor. Někteří se obávají, že by data o chování uživatelů Opencard mohla být prodávána pro marketingové a komerční účely. Město si ale chce nejprve nechat ohodnotit cenu projektu při současném počtu uživatelů.

Kritizovaný pražský systém Opencard už zkoumaly tři prověrky. První vyčíslila dosavadní náklady na 888 milionů korun, příjmy byly ale nulové. Auditoři také poukázali na řadu chyb při řízení projektu nebo na nevýhodné smlouvy, které město uzavřelo s firmou Haguess. Některé závěry se ale liší, jeden posudek se domnívá, že Praha porušila zákon o veřejných zakázkách, druhý toto tvrzení vyvrací. Praha se proto pokouší projekt zachránit.