Ve sněmovně se dnes jednalo o benzinu a povolenkách pro letecké dopravce

Praha – Poslanecká sněmovna dnes rozhodla, že podíl biosložky v biopalivech vzroste v budoucnu u benzinu na 4,1 procenta a na 6 procent u nafty. Jednalo se ale i o emisních povolenkách pro letecké dopravce. Ti si je zřejmě budou muset od roku 2012 kupovat na skleníkové plyny způsobené jejich letadly. Naopak zemědělce dnes závěry sněmovny potěšily. Z příjmů Pozemkového fondu ČR by letos mohli dostat o 1,5 miliardy více.

Poslanci schválili navýšení podílu biosložky v benzinu a naftě

Původní návrh počítal s navýšením biosložky u benzinu na 4,5 procenta, u nafty na 6,3 procenta. Nižší než plánovaný objem biosložky je výsledkem kompromisu mezi státem a petrolejářskými firmami. Těm se podle něj původně navrhovaný podíl biosložky nelíbil. Zákon nabude účinnosti od 1. června. Zvýšením podílu biosložky v motorových palivech se Česko podle ministerstva životního prostředí chce přiblížit cíli, ke kterému se zavázalo. Má zajistit, aby bylo v roce 2010 uvedeno na trh minimální množství biopaliv ve výši 5,75 procenta z celkového množství pohonných hmot pro dopravní účely.

Letečtí dopravci si budou muset kupovat emisní povolenky

Další dnešní schvalování v Poslanecké sněmovně se týkalo emisních povolenek pro letce. Vládní novela vychází ze směrnice EU a má se týkat všech leteckých dopravců, jejichž letouny přistávají nebo odlétají z letišť na území unie, a to od roku 2012. Dopravci uvedli, že nová pravidla povedou ke zvýšení jejich nákladů. Podle ministerstva životního prostředí ale budou dopravci dostávat do roku 2020 zdarma 85 procent povolenek, nakupovat budou jen 15 procent.

Zemědělci by letos mohli získat na dotacích o 1,5 miliardy korun více

Národní dorovnávací platby zemědělcům by mohly pro letošek vzrůst o 1,5 miliardy korun. Podle pravidel Evropské unie by stát mohl letos za tímto účelem zemědělcům vyplatit zhruba sedm miliard korun. Nynější stav rozpočtu to však neumožňuje. Poslanci chtějí prostřednictvím dnes schváleného zákona poslat také 150 milionů korun na propagaci národní značky potravin Klasa.