Viněty vzbuzují řadu otázek

Praha – Poslanci sice v úterý dali zelenou výměně nalepovacích dálničních známek pro osobní vozy za novinku v podobě elektronických kuponů, takzvaných vinět, ministerstvo dopravy však stále nemá odpovědi na řadu základních otázek, z nichž nejdůležitější je cena. Změna má přitom platit už od ledna 2011. Odborníci jsou zatím spíše skeptičtí.

„Jsme na začátku a máme spoustu otazníků před sebou, čekali jsme, jak to dopadne ve sněmovně,“ řekl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka. Otazníky visí především nad cenou, kterou bude muset stát zaplatit. Příklady nelze přitom hledat v zahraničí, neboť Česko bude v plošném zavedení vinět evropským průkopníkem.

První složkou ceny jsou náklady na nákup samotných vinět, které mají obvykle velikost krabičky od sirek. Krabičky mají fungovat v mýtném systému firmy Kapsch, právníci ministerstva proto nyní zkoumají, zda lze na dodávku vinět vypsat tendr nebo výhradním dodavatelem bude Kapsch. Druhou složku pak budou tvořit služby, které stát zaplatí za provoz systému.

Rozhodující bude časové období, ne počet ujetých kilometrů

Stejně tak ministerstvo neví, jestli viněty zaplatí stát nebo řidiči ve formě zálohy. V minulosti se hovořilo zhruba o 500 korunách za vinětu. Jisté je, že za užití dálnic budou řidiči i příští rok platit podle délky časového období, a nikoliv podle ujetých kilometrů. Rodiny přitom zřejmě ušetří, neboť krabičky nebudou vázané na konkrétní vozidlo jako nynější samolepky, nýbrž budou přenositelné.

Odborníci jsou zatím skeptičtí

Zatím není ani jasné, jak bude vypadat kontrola vinět na dálnicích. Ministerstvo dopravy spoléhá na celníky, policii a vybrané mýtné brány. Hříšníka ovšem může odhalit pouze zhruba každá sedmá brána, která je vybavená kamerami. Jak to ale bude vypadat v praxi, nikdo neví. Podle některých odborníků nemají brány na sledování tak velkého počtu aut kapacitu.

Dopravní experti považují časové platby prostřednictvím vinět za neúčelné a drahé. Smysl bude mít podle nich pouze přechod k platbám za skutečně ujeté kilometry. S tím však zákon zatím nepočítá. Na českých dálnicích prý navíc chybí infrastruktura, která by umožnila využít viněty například pro sledování dopravních proudů a řízení dopravy. Její budování by znamenalo další výdaje pro stát.