Podnikatelské nápady budou soutěžit o pětimilionovou investici

Praha – Začátky podnikání rozhodně nebývají lehké. Mladí byznysmeni musejí často překonat celou řadu překážek, ty mnohé z nich odradí. Podpořit podnikavého ducha u české veřejnosti a nejlepším nápadům umožnit realizaci v praxi si klade za cíl soutěž UniCredit Bank Nápad roku 2010. Že se nejedná o marný boj, dokazují i úspěchy vítězů loňského ročníku. Mladí studenti i lidé z řad široké veřejnosti, které jejich osudy inspirují, je mají letos možnost následovat, přihlášky do letošního ročníku můžou podávat do konce dubna.

„Z našeho loňského průzkumu vyplynulo, že téměř polovina vysokoškolských studentů by chtěla po skončení školy podnikat. Obávají se však nedostatku finančních prostředků a zkušeností. Cílem soutěže je pomoci jim osamostatnit se a zrealizovat své podnikatelské sny. Soutěž je však příležitostí i pro lidi z řad široké veřejnosti, kteří berou zahájení vlastního podnikání jako alternativu k zaměstnání,“ vysvětluje Martin Kešner, výkonný manažer Institutu rozvoje podnikání (IDE) při Vysoké škole ekonomické, který je pořadatelem akce.

Loni se do soutěže přihlásilo 174 projektů, přičemž vítězům byly rozdány ceny v celkové hodnotě 380 tisíc korun a poskytnuty investice za 2,5 milionu. Medaile přitom sbíraly tematicky odlišné podnikatelské nápady. Jejich tvůrci se snažili vyřešit problém, který se jich osobně dotýkal a nebáli se skládat oběti. „Strašně jsem se bál toho, že když za někým půjdu, ten podnikatelský nápad mu vyklopím a ten člověk bude zkušený podnikatel, investor, který má hodně peněz, nebude ho nic kromě morálních zábran držet od toho, aby ten produkt nezačal realizovat sám,“ popisuje své prvotní obavy jeden z loňských vítězů František Churý. Porotu přesvědčil se svým projektem Keepinhead.com, který lidem přináší úplně novou formu výuky frází a slovíček.

Typický začínající český podnikatel:

  • muž
  • věk: 25 – 39 let
  • vyučen nebo s maturitou
  • má zkušenosti v oboru

Zdroj: průzkum Evropské unie Factors of Business Success, 2006

V letošním ročníku soutěže mezi sebou změří síly jak jednotlivci, tak i týmy. Zájemci se můžou hlásit až do konce dubna prostřednictvím stránky www.napadroku.cz. Představit přitom mohou libovolný podnikatelský záměr, nápad na rozšíření firmy či projekt pro investory, který dosud nebyl realizován nebo je ve stádiu rozjezdu kratší dobu než dva roky. Přihlášené projekty budou soutěžit ve třech kategoriích. Vedle hlavní kategorie Nápad roku 2010 pro nejlepší podnikatelský záměr jde o kategorii Student podnikatel pro nejlepší studentský projekt a kategorii Potenciál pro projekt s největším potenciálem růstu.

Přihlášené nápady bude posuzovat porota složená ze zkušených podnikatelů, manažerů, investorů i zástupců médií. O úspěšnosti projektu v soutěži rozhodne především jeho proveditelnost v praxi, kvalita zpracování, originalita a potenciál dalšího růstu. V rámci finálového kola budou navíc hodnoceny i osobní charakteristiky osoby, která bude záměr realizovat. Šanci uspět tak bude mít každý bez ohledu na dosavadní zkušenosti s podnikáním.