Výrobci mobilů lákají na levné smartphony

Praha - Nová strategie výrobců mobilních telefonů probíhá prostřednictvím zlevňování smartphonů. Výrobci totiž sázejí na to, že vydělají mnohem víc na programech, které si lidé do těchto chytrých mobilů stáhnou. Jen loni zaplatili majitelé chytrých telefonů za stažení her, navigace nebo třeba bezpečnostních programů 4,5 milionu dolarů. Během dvou let by to podle střízlivých odhadů mohlo být až dvakrát tolik. Rovnice je jednoduchá. Více majitelů chytrých telefonů stáhne víc aplikací a také za ně mnohem více zaplatí.

„V minulosti byl smartphone v podstatě luxusním zbožím, dnes nejlevnější smartphony začínají někde kolem 3 a půl tisíce korun,“ řekl ředitel Nokia ČR Petr Kasa. V budoucnosti možná přijdou operátoři s vlastním app storem, ze kterého s i zákazníci budou moct stahovat aplikace.

Tyto obchody si zatím drží výrobci mobilů jako je Apple nebo Nokie. Programy ale nabízí rovněž Microsoft. „Apple využil toho, že zkušenost s on line prodejem a samotným app storem měl z dob, kdy vyráběl počítače nebo mp3 přehrávače. Naopak ostatní výrobci zdá se trošku zaspali,“ řekl Jan Lodl, odborník na mobilní komunikaci.

Vývojáři z celého světa využívají tyto obchody, aby prodali své programy. Strategie jsou různé. Někdo nasadí vyšší cenu, jiný zase vsadí na to, že se levná aplikace, třeba za jedno euro, masově rozšíří. „Třeba my máme prodeje uskutečněné v Austrálii, Kostarice, Mexiku, Salvadoru, Africe, Indii, ten trh je opravdu mezinárodní,“ podotkl ředitel CMI Technologies Roman Pospíšil.

Marketingové průzkumy ale ukazují, že lidé jsou ochotni za stažení programu do mobilu zaplatit maximálně 10 eur. Dobrý byznys je to i pro samotné vývojáře. Po odečtení poplatků operátorovi nebo bance za platbu kartou, ze zbytku ceny získají 70 procent. Výrobce mobilu potom 30 procent.