Klaus vetoval nižší zdanění benefitů

Praha - Novela zákona o nižším zdanění zaměstnaneckých benefitů se vrací zpět do Poslanecké sněmovny. Svým vetem ji tam odeslal prezident Václav Klaus. Nelíbí se mu, že byla připravena příliš rychle a není podle něj spravedlivá. Schválení kontroverzního zákona prosazovaly odbory a hrozily kvůli ní celorepublikovou stávkou v dopravě.

„Novela má podporu určité skupiny zaměstnanců i zaměstnavatelů, neboť jim má přidat z veřejných rozpočtů. Je však nespravedlivá, protože vede k tomu, že třetí osoby - daňoví poplatníci - připlácejí jedné skupině zaměstnanců na zaměstnanecké benefity domluvené výhradně mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem,“ uvedl mimo jiné ve zdůvodnění svého veta Klaus.

Podezření podle něj vzbuzuje také rychlost, s jakou byla změna zákona přijata. „Zákon byl projednáván urychleně pod tlakem odborářské zájmové skupiny,“ napsal prezident. Při schvalování podle něj došlo ke zneužití institutu legislativní nouze.

Klaus zdůraznil, že původní zákon zaměstnanecké benefity nerušil, ale jen měnil výpočet daně. I když se na veřejnosti diskutují hlavně režijní jízdenky, zákon má podle něj dopad na zdanění velkého množství benefitů a je třeba brát ohled na dopad na státní rozpočet.

Předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík:

0„Rozhodnutí pana prezidenta nás nepřekvapilo. V současné době nám jde o to, aby legislativní proces doběhl až do úspěšného završení.“

Změnu zákona o dani z přidané hodnoty, která má snížit zdanění zaměstnaneckých benefitů, prosadili poslanci sociální demokracie, komunistů a lidovců začátkem měsíce, a přehlasovali tak veto Senátu. Klaus už ale dopředu avizoval, že novelu nepodepíše.

Poslanci můžou prezidentské veto přehlasovat

Poslanci nicméně ještě mají šanci před volbami nižší zdanění benefitů prosadit. Rozhodovat by o něm mohli na nejbližší řádné schůzi v polovině dubna. Pro návrh požadovaný odbory ve sněmovně zvedlo ruku 106 poslanců. Tento počet by stačil pro přehlasování prezidentova veta.

Vyšší zdanění zaměstnaneckých výhod, mezi které patří například dopravné včetně režijních jízdenek, závodní stravování, rekreace a bydlení na ubytovnách, platí od letošního ledna. Nový způsob stanoví, že se daň z přidané hodnoty ze zaměstnaneckých výhod stanoví z tržní ceny, a ne z ceny snížené. Tím se zvyšuje i samotná daň a o ni se navyšuje konečná cena. To se právě nelíbilo odborářům, zejména v dopravních odborech, kteří kvůli tomu hrozili stávkou.