Soud: Google prestižní značky nezneužívá

Lucemburk – Dnešek je průlomovým dnem ve sporu internetového vyhledávače Google s některými prestižními světovými značkami o prostor na reklamu. Po pěti letech vnesl do vleklého sporu světlo Evropský soudní dvůr, který rozhodl, že Google může prodávat klíčová slova obsahující názvy významných značek, i když k nim nevlastní žádná práva. Google kvůli tomu zažalovalo hned několik francouzských výrobců v čele s luxusní módní firmou Louis Vuitton.

Google prodává klíčová slova obsahující názvy prestižních značek pro reklamní účely v rámci své služby AdWords. „V reálu to vypadá tak, že když si zadáte do vyhledávače třeba onu značku Louis Vuitton, tak se vám kromě klasických výsledků objeví na pravé straně obrazovky sponzorované odkazy vedoucí na stránky třetích stran,“ vysvětlil v rozhovoru pro ČT24 redaktor serveru Lupa.cz Martin Vyleťal.

Společnostem jako Louis Vuitton se však tato praxe nelíbí a poukazují na to, že takové praktiky usnadňují prodej padělků, protože jim dávají nevídanou viditelnost. To prý vede ke zneužívání značek žalující strany.

Video Rozhovor s Mohammadem Gawdatem
video

Rozhovor s Mohammadem Gawdatem

Evropský soudní dvůr však na AdWords neshledal nic nelegálního. Tento verdikt soudu byl očekávaný. Generální advokát, jehož názorem se v drtivé většině řídí i konečný verdikt soudu, se již v loňském roce postavil za americkou společnost. „Google se nedopustil porušení ochranných známek, když umožňuje zájemcům, aby si prostřednictvím AdWords vybrali libovolná klíčová slova,“ prohlásil generální advokát Poiares Maduro.

Google se žalob možná nezbaví

Dnešní verdikt Evropského soudního dvora však nemusí nutně znamenat, že se smršť žalob a snaha o zrušení AdWords zastaví. Firma Louis Vuitton i další firmy se totiž se svojí žalobou původně obrátily na francouzské soudy, ty pak požádaly o radu právě Evropský soudní dvůr.

Šance žalující strany proti Googlu však nejsou nijak vysoké. Pokud by měla být žalující strana úspěšná, musela by podle Vyleťala prokázat, že třetí strany, které si sporná klíčová slova koupily, ve svých inzerátech skutečně nabízejí padělky značkového zboží.

Spor se společností Louis Vuitton není jediný, kterému Google v Evropě čelí. Na konci loňského roku mu soud v Paříži uložil pokutu za to, že porušil autorská práva, když na internetu zveřejnil kompletní texty knih francouzských autorů.

Evropský soudní dvůr
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24