Trh s ojetinami se začíná vzpamatovávat

Praha - Ojetiny v tuzemských autobazarech se začínají po loňském propadu způsobeném krizí opět prodávat. Oproti lednu zaznamenali prodejci v březnu růst poptávky o zhruba dvě třetiny a téměř desetiprocentní meziroční nárůst. Podle autobazarů se nejlépe prodávají vozy střední a nižší třídy. Dovoz ojetých aut v lednu a v únoru proti prodeji v tuzemských autobazarech pokračoval v poklesu. Meziročně se import snížil o 15 procent na 14 911 vozů.

Podle Pavla Hrušky ze Štěpánek Auto došlo v prodeji ojetin stejně jako v segmentu nových vozů s nástupem krize k razantnímu propadu cen a snížení celkového objemu prodejů: „S ohledem na ceny nových vozů nebyli zákazníci ochotni platit standardní ceny odpovídající jejich opotřebení. Současný stav je oproti prvotnímu šoku již stabilizován. Bylo třeba rychle optimalizovat ceny a reagovat ještě pružněji na vývoj trhu.“

Nejlépe se podle největší tuzemské sítě AAA Auto v současnosti prodávají vozy jako typu VW Passat, Ford Mondeo, Peugeot 407 nebo Renault Laguna, a to v ceně od 200 000 do 300 000 korun. „Zákazníci se letos vracejí k dražším vozům kombi s dieselovými motory,“ uvedl ředitel výkupu Petr Vaněček. Podle něj se v letošním roce zvedl také zájem o dražší vozy jako Mercedes E, Audi Q7, BMW X5, které byly loni jen dost obtížně prodejné.

Nejčastěji prodávané ojetiny - škodovky, mondea a passaty

V Auto Esa, druhém největším bazaru, zůstávají obecně nejprodávanější vozy domácí značky Škoda - modely Fabia, Octavia a Felicia obsadily první tři místa. Za nimi následovaly Ford Mondeo a Focus a VW Passat. „Vozy Škoda jsou v Auto Esa dlouhodobě nejprodávanější značkou. Je to dáno jednak oblibou domácí značky mezi našimi zákazníky ale také vytvořením specializovaného portálu www.skodovky.cz, který jsme spustili jako sofistikovanou obchodní platformu,“ prohlásil mluvčí Auto Esa Pavel Foltýn.

Jarní oživení poptávky potvrdil i Luboš Vorlík z Auto Diskont: „Řada zákazníků za poslední dva roky nákup vozu odkládala a teď si musí koupit novější automobil, protože náklady na údržbu toho starého jsou už neúměrně vysoké.“