Na opravu silnic nejsou peníze, bude se záplatovat

Praha - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chybí 4 miliardy na opravu škod, jež napáchala letošní zima. Finančně tratí i kraje, kterým musel 750 miliony vypomoci stát. Místo opravy celých úseků tak vozovky čeká levnější, ale méně efektivní záplatování. Záplata má přitom velmi krátkou životnost, která se pohybuje kolem jednoho až dvou let, neboť ji likviduje právě solení silnic v zimních měsících.

„Musíme z hlediska bezpečnosti silničního provozu provádět ty výspravy pouze lokálně, které mají samozřejmě také nižší životnost. Dá se říct, že je to vytloukání klínu klínem,“ uvedla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Některé regiony proto uvažují o tom, že silnice druhých a třetích tříd v nadcházející zimě solit nebudou vůbec a vystačí si s odhrnováním. Již v letošních zimních měsících takový postup praktikoval Pardubický kraj. Silničáři zde spotřebovali jen osm tisíc tun soli a devět tisíc tun štěrku a písku. 

Stejný postup chce napříště zvolit i kraj Středočeský. Odborníci na motorismus však takové rozhodnutí kritizují. „Takovéto šetřící opatření může mít negativní vliv na kvalitu vozovky, povrchu vozovky v zimě, a mohlo by se to projevit na množství a následcích dopravních nehod,“ upozornil mluvčí ÚAMK Pavel Kuchálik.

Za opravou výtluků na silnicích stojí i další problém. Kraje podezírají stavební firmy, že až v padesáti procentech případů nedodržují technologické normy. „Když se výtluk vyspraví tak, jak má, to znamená podle technologických postupů, vydrží dva až pět let,“ řekl vedoucí odboru dopravy Středočeského kraje Pavel Čihák.

Oprava vozovky
Oprava vozovky