Tatra půjde do zástavy a najede na plný provoz

Kopřivnice – Akcionáři kopřivnické Tatry dnes rozhodli o zástavě celé automobilky úvěrujícím bankám. Těm Tatra dluží víc než miliardu korun z původně 1,9miliardového úvěru. Banky proto požadovaly vyšší garance za své půjčky. Podle odborů by nicméně měl výrobce nákladních aut už od 1. dubna opět najet na plný provoz a přijmout zpátky většinu z dřívějších zaměstnanců. V současnosti Tatra kvůli nedostatku využívá jen část ze svých kapacit.

Hlavními věřiteli Tatry jsou podle dostupných informací francouzská banka Calyon a tuzemská ČSOB. Calyon má už dnes v zástavě nemovitosti Tatry a akcie jejích dceřiných společností. „Podobně jako řada jiných firem v této obtížné době jsme museli uzavřít s bankami nové smlouvy. Jejich součástí je i zástava podniku,“ řekl generální ředitel a minoritní akcionář Tatry Ronald Adams.

Pro kopřivnickou Tatru není zřízení zástavního práva nic nového, v minulosti už totiž v zástavě byla. Chod automobilky by podle jejího vedení samotný vznik zástavy nijak ovlivnit neměl. Podle zástupce odborů Pavla Baroně pro ni přitom zvedlo ruku 97 procent akcionářů.

Reportáž Jiřího Böhma (zdroj: ČT24)

Plný provoz už od dubna

Podle Baroně je dobrou zprávou, že se opět rozjíždí výroba naplno. „Od 1. dubna přechází Tatra opět na plný provoz. To znamená, že skončilo období úplné nejistoty. Měli bychom se malilinko pozvednout, mělo by se začít normálně pracovat,“ uvedl Baroň. V krizovém období podle odboráře pracovala většina zaměstnanců Tatry na zkrácený pracovní úvazek - 30 hodin týdně, a pobírala 80 procent mzdy.

Automobilka propustila loni na podzim zhruba 500 lidí s tím, že slíbila, že od 1. dubna nastoupí zpět. Podle zástupce odborů se může stát, že někteří navrátilci nemusejí být nakonec přijati. Vrátit by se mělo přibližně 400 lidí. „Teď se vyhodnocuje, jestli budou všichni znovu zaměstnáni. Vyhodnocuje se to směrem k zakázkám a výrobě, která má být. Někteří si už našli jiné zaměstnání, ti se do firmy nevrátí,“ uvedl Baroň.

V roce 2008 výsledky Tatry srazila silná koruna a vzápětí ji postihl propad na trhu s nákladními auty. Předloni, když firma utržila 5,9 miliardy korun, vykázala ztrátu 572 milionů. Loni tržby Tatře klesly meziročně o 45 procent. Adams označil minulý rok pro výrobce nákladních automobilů za katastrofální. Hospodářský výsledek zatím nezveřejnil.

Finanční problémy má řada tuzemských podniků

Vedle Tatry má finanční problémy řada dalších tuzemských podniků. Podle průzkumu společnosti Deloitte tuzemské podniky neumějí šetřit. Skoro šedesát procent z 200 oslovených totiž tvrdí, že už nemají kde snižovat náklady. „Je jasné, že řada dalších podniků se do insolvence dostane. My vidíme, že na trhu budou případy, kdy dojde k výraznému zhoršení likvidity, že nebudou mít dostatek hotovosti,“ varuje vedoucí partner pro výrobní průmysl Deloitte Bronislav Pánek.

Vydáno pod