Volvo přechází do vlastnictví čínské Geely

Göteborg - Čínská automobilka Geely podepsala smlouvu, kterou se zavazuje převzít švédského výrobce aut Volvo. Koncern Volvo Car momentálně patří pod americkou společnost Ford Motor. Transakce za 1,8 miliardy dolarů (asi 34 miliard Kč) je dosud největší čínskou akvizicí zahraniční automobilky. Největší čínský soukromý výrobce tak získává silnou základnu na evropském trhu, kde má v plánu expandovat. Geely ve sdělení uvedla, že si již pro transakci zajistila veškeré financování a sehnala i „značný provozní kapitál“ na další financování projektů Volva. Předseda správní rady dodal, že Volvo Car zůstane oddělenou dceřinou firmou Geely s vlastním managementem a ústředím ve Švédsku.

Ford koupil Volvo Car v roce 1999 za 6,5 miliardy dolarů od švédské skupiny Volvo, která se nyní soustřeďuje na výrobu nákladních vozů. Na prodeji švédské součásti největší čínské soukromé automobilce se Ford v zásadě dohodl koncem loňského roku po dvouletých jednáních. Prodej Volva umožní Fordu více se zaměřit na rozvoj svých základních značek Ford, Lincoln a Mercury. Pro americkou skupinu je to poslední díl plánovaného prodeje součástí bývalé Ford Premier Auto Group, kam dále patřily britské automobilky Aston Martin, Jaguar a Land Rover.

Vladimír Rybecký:

„Geely je největší čínská automobilka zcela v soukromých rukou, není v ní žádný podíl státu ani některého z regionů, což je svým způsobem rarita. Je to však i z evropského pohledu poměrně malá automobilka, která vyrábí něco kolem 300 tisíc aut ročně.“

Video Komentář Vladimíra Rybeckého
video

Komentář Vladimíra Rybeckého

Loni Ford nabídl svou ztrátovou švédskou divizi k prodeji, v říjnu zvolil za preferovaného zájemce o převzetí podniku čínskou automobilku Geely. Na hlavních podmínkách prodeje divize čínské firmě se Ford dohodl koncem loňského roku. Volvo, přestože úspěšná značka, tak je poměrně malá. „Automobilka této velikosti v současnosti není schopná sama o sobě zajistit si investice do vlastního vývoje a potřebuje spolupracovat s větším výrobcem. Proto pro Volvo byla šance s Fordem. Ta spolupráce podle mého nefungovala špatně, ale kritické období, které teď nastalo, přinutilo Ford přehodnotit vlastnictví Volva,“ uvedl publicista Vladimír Rybecký.


Produkce nákladních vozů, autobusů a stavební techniky zůstala v rukou švédské společnosti Volvo, která je nyní druhým největším výrobcem nákladních vozů na světě (po firmě Daimler AG). Pod křídla firmy Volvo patří i francouzský výrobce nákladních vozů Renault či americký Mack. Volvo loni ve čtvrtém čtvrtletí prohloubilo ztrátu na 2,3 miliardy švédských korun (5,9 miliardy Kč) z předloňských 999 milionů SEK. Ke ztrátě přispěly náklady na restrukturalizaci a odpisy zásob. Čistá ztráta stoupla o 47 procent na 1,99 miliardy SEK. Letos v únoru však již švédský výrobce nákladních automobilů zaznamenal první meziroční nárůst dodávek od srpna 2008.