Deset největších obchodníků loni utržilo přes 300 miliard

Praha - Poslední roky se obchodním řetězcům v Česku dařilo a obrat jim každoročně rostl. Až loni zařadila desítka největších tuzemských obchodníků zpátečku. Jejich celkové tržby poprvé od roku 1993 klesly, a to meziročně o tři miliardy korun. Stalo se tak kvůli změně v jejich struktuře i hospodářské krizi. První pozici si s celkovými tržbami 59 miliard korun udržely hypermarkety Kaufland a diskontní prodejny Lidl, které patří do německé obchodní skupiny Schwarz. Předběžné údaje dnes zveřejnila analytická firma Incoma GfK v časopise Moderní obchod.

Druhá příčka na žebříčku největších obchodníků loni připadla skupině Rewe (Billa a Penny Market), jejíž tržby činily 48,5 miliardy korun. Třetí byl obchodní řetězec Tesco Stores ČR, který vykázal tržby 46,5 miliardy korun. Předloni bylo Tesco druhým největším obchodním řetězcem v Česku a skupině Rewe patřilo až páté místo.

Podle analytika Incoma GfK Zdeňka Skály sice loňský pokles tržeb deseti největších obchodních souvisí s poklesem poptávky a stagnací cen, hlavní příčinu je ale třeba hledat jinde, a to ve změnách, které se loni na tuzemském maloobchodním trhu odehárly. Tou nejzásadnější byl odchod diskontního řetězce Plus, jehož prodejny byly začleněny do sítě Penny Market. Právě při takovýchto akvizicích obvykle tržby obchodníků dočasně klesají.

Když na nákup, tak do hypermarketu

Pokud jde o preference Čechů při nakupování, ty se loni významněji nezměnily. Maloobchodnímu trhu tak stále bezpečně dominují hypermarkety, pro potraviny do nich chodí zhruba 40 procent lidí. Sedmnáct procent zákazníků volí raději supermarket a 24 procent prodejenu některého z diskontních řetězců. Podíl věrných zákazníků menších samoobsluh a pultových prodejen loni klesl na 15 procent.

Podle Skály se tak ukazuje, že Češi ani v době hospodářské krize neupřednostňují levnější prodejny. Na druhou stranu ale roste význam cenových akcí, jelikož lidé častěji než dříve vybírají prodejny podle toho, kde mohou získat slevu. „Kvalita je ale stále důležitá. Nezvyšuje se podíl vlastních značek řetězců, ale roste podíl nákupů klasických značek v akci,“ podotkl Skála, podle kterého tento trend souvisí s tím, že Češi nakupují stále častěji. Frekvence nákupů v průměrném řetězci se od začátku roku 2006 zvýšila skoro o třetinu.

Letošní rok nebude pro obchodníky zrovna růžový. Hlavně kvůli rostoucí nezaměstnanosti nemůžou obchodníci podle analytiků počítat s výrazným zlepšením. Tržby řetězců tak budou nejspíš i letos v nejlepším případě stagnovat.

Zdeněk Skála
Zdeněk Skála