Akční nabídky uvěznily obchodníky v pasti

Praha - Obchodní řetězce, které kvůli hospodářské krizi a nižší ochotě Čechů utrácet výrazně zvýšily počet i rozsah akčních nabídek cenově zvýhodněného zboží, se dostaly do vlastní pasti a jen obtížně budou znovu budovat loajalitu zákazníků. Lidé se totiž naučili střídat prodejny podle toho, ve kterých jsou zrovna výhodné cenové nabídky. Na konferenci Retail in Detail v Praze na to dnes upozornil Tomáš Drtina ze společnosti Incoma GfK, podle kterého výrazné slevy mají nepříznivý dopad na marže a tím i ziskovost obchodníků.

Zatímco v roce 2007 činila průměrná sleva zboží zařazeného na letáky obchodních řetězců 21,7 procenta, loni se podle Drtiny zvýšila na 23,9 procenta. Obchodníci se snaží přilákat zákazníky zejména pomocí nízkých cen pečiva či některých mléčných výrobků. U řetězců s nepotravinářským zbožím jsou slevy podle Drtiny zpravidla ještě výraznější.

„Český zákazník je rozmlsaný a zvykl si na to, že slevy jsou výrazné. Jakmile nejsou dvojciferné, tak na nabídku vůbec nereaguje,“ podtrhl Drtina, podle kterého jsou nyní promoce sice hlavním motorem obratu obchodních řetězců, ale mají smrtící dopad na marže, zákaznickou důvěru a loajalitu i budoucí nákupní chování Čechů. „Zákazníci se díky řetězcům naučili nenakupovat normálně, ale čekají s nákupem na akci. Letos budeme sklízet, co jsme zaseli, cesta zpátky bude obtížná,“ podotkl.

Nákup zboží v akci podle odborníků nyní v Česku roste výrazným tempem. „Zvláště markantní je to v případě značkového rychloobrátkového zboží, jehož nákupy v akci se v roce 2009 oproti předchozímu roku zvýšily zhruba o polovinu a oproti situaci před dvěma roky se prakticky zdvojnásobily,“ uvedl Antonín Parma ze společnosti Blue Events.