Slovenští dopraváci chtějí stávkovat kvůli režijním jízdenkám

Bratislava – 10 tisíc slovenských autobusových dopravců by mohlo už koncem dubna vstoupit do stávky, a ochromit tak dopravu na celém Slovensku. Zaměstnancům dopravních podniků SAD totiž hrozí, že oni i jejich rodinní příslušníci přijdou o režijní jízdenky, které jim zvýhodňují cestování v autobusech. Vyhlásili proto stávkovou pohotovost. Zástupci Svazu autobusové dopravy naznačili, že zachování výhod pro zaměstnance SAD podporují. Přesto se čekají náročná jednání.

„Vyhlásili jsme stávkovou pohotovost, protože nemáme podepsaný dodatek vyšší kolektivní smlouvy a nejsou tam dohodnuté slevy pro zaměstnance, takzvané režijky. Ty jsou pro ně určitou kompenzací, protože například platy lidí, kteří sedí za volantem, jsou nízké,“ podtrhl šéf slovenského odborového svazu Kovo Emil Machyna.

Řidiči podle svých slov mnohdy pracují i více než 12 hodin denně a pobírají za to mzdu v přepočtu 15 200 českých korun. Režijní jízdenky jim přitom nahrazují zhruba 15 procent nákladů na domácnost, a proto o ně nechtějí přijít.

Vedení svazu dopravy nechce režijky zrušit, ale změnit

Prezident Svazu autobusové dopravy George Trabelssie před novináři nezpochybnil právo řidičů autobusů a jejich rodin na výhody k cestovnému. Zamlouvá se mu systém zavedený na železnici.

„My jsme v jednáních se samosprávnými kraji navrhli systém, aby to bylo jako na železnici. To znamená, že na každých započatých 25 kilometrů by platili lístek deset centů (asi 2,50 Kč). Tento systém župani odmítli s tím, že oni nemají peníze na to, aby platili tyto sociální slevy,“ podotkl Trabelssie.

Obě strany zasednou k jednacímu stolu po Velikonocích. Jednání budou zřejmě náročná, protože ani jedna ze stran nehodlá ze svých pozic ustoupit. Pokud by jednání ztroskotala, jsou odboráři rozhodnuti začít stávkovat. Podrobnosti protestu zatím nechtějí upřesnit, zřejmě by však ochromil dopravu na celém Slovensku. V řadě oblastí je přitom autobus jedinou možností dopravy, železnice byla totiž mnohde kvůli neefektivitě zrušena.

Hrozbu stávkou kvůli zaměstnaneckým výhodám před časem pocítila i Česká republika. Odbory si tímto způsobem vynucovaly snížení daně z přidané hodnoty na benefity. Díky vstřícnému postoji vlády a podpoře některých parlamentních stran se však stávku podařilo odvrátit.