Maloobchodní tržby dál klesají, ovšem nyní pomaleji

Praha - Únorové maloobchodní tržby bez sezonního očištění klesly meziročně celkem o 2,1 procenta. Podle Českého statistického úřadu se tak pokles proti lednu zpomalil, když byly v tomto období maloobchodní tržby podle revidovaných údajů meziročně nižší o 4,7 procenta. Za únorovým poklesem tržeb stál zejména propad prodeje nepotravinářského zboží a pohonných hmot, prodej motorových vozidel naproti tomu po 16 měsících poklesu poprvé vzrostl.

Lidé šetří, kde se dá. Může za to podle analytiků hlavně rostoucí nezaměstnanost i stagnující mzdy. Únorový maloobchod táhl dolů hlavně prodej nepotravinářského zboží a pohonných hmot. Prodej aut naproti tomu po 16 měsících mírně rostl. Ekonomové ale zatím případné nadšení mírní. „Dokud se nezlepší výhled ekonomiky a lidé nepocítí stabilitu životní úrovně, tak do té doby jejich ochota utrácet zůstane i nadále nízká,“ vysvětlil analytik ČSOB Petr Dufek.

V maloobchodě se po očištění o sezonní vlivy, kalendářní a pracovní dny tržby včetně motoristického segmentu v únoru snížily meziměsíčně reálně o 0,5 procenta a meziročně klesly o 2,9 procenta.

„Meziroční propad maloobchodu v ČR o 2,1 procenta je o trochu lepší, než se čekalo, nicméně stále zapadá do obrázku, kde spotřeba domácností zůstává slabá,“ prohlásil analytik Raiffeisenbank Michal Brožka. Z hlediska měnové politiky podle něj čísla působí v neprospěch zvyšování úrokových sazeb.

Daří se zásilkovým a internetovým obchodům

Důvod k radosti měli v únoru naopak majitelé internetových a zásilkových obchodů, kde Češi nakupují neustále. „Zásilkové a internetové obchody jsou v letošním roce v podstatě jedni z mála, kteří v letošním roce zaznamenávají nárůst prodejů. Je to dáno především jejich širokou nabídkou a atraktivitou cen,“ dodává Dufek. Češi navíc začínají znovu víc myslet i na svoji zábavu - víc peněz utratili třeba za kulturu nebo dovolenou.

Miroslav Frayer, analytik Komerční banky

„Maloobchodní tržby v únoru překvapily nižším než očekávaným poklesem. Po sezonním a kalendářním očištění však čísla tak příznivě nevypadají. Ze zveřejněných údajů se tak prozatím potvrzuje to, že se vyhlídky maloobchodníků zatím nijak nezlepšují. Spotřebitelé jsou kvůli doznívající ekonomické recesi ve svých výdajích stále opatrní a jejich poptávka zůstává vlivem nepříznivé situace na trhu práce velmi slabá.“

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel, sezonně očištěné, se zvýšily meziměsíčně reálně o 0,2 procenta a meziročně klesly o 3,8 procenta. Neočištěné tržby se snížily meziročně o procento, v tom za opravy klesly o 10,7 procenta a za prodej motorových vozidel naopak o 0,7 procenta vzrostly. Dle statistiků působily na prodej příznivě ceny, které se ve srovnání s únorem 2009 snížily o 7,6 procenta. Pokles oprav mohl souviset s omezením jízd osobních automobilů z důvodu nepříznivého počasí a vyšších cen pohonných hmot.