Časopis označil Lexus GX 460 za nebezpečný, Toyota jej v USA stáhla z prodeje

Tokio/Detroit - Největší světová automobilka Toyota Motor se rozhodla přechodně zastavit na americkém trhu prodej svého modelu Lexus GX 460 - v Evropě známého jako Toyota Landcruiser. Reaguje tak na verdikt vlivného časopisu Consumer Reports, který při testech došel k závěru, že s tímto modelem Toyoty je spojeno bezpečnostní riziko a lidé by ho raději neměli kupovat. Naposledy takový verdikt časopis vynesl v roce 2001 u modelu Mitsubishi Montero Limited.

Lexus GX 460 patří do kategorie SUV, což jsou sportovně-užitkové vozy. Časopis varoval, že bezpečnostní riziko souvisí s elektronickým systémem kontroly stability. To znamená, že při nehodě se auto může snáze obrátit na střechu, což může vést k vážným zraněním cestujících, nebo dokonce k jejich smrti.

„Toto je ta poslední věc, kterou Toyota právě teď potřebuje,“ podotkl analytik v IHS Global Insight Aaron Bráhman. Pro automobilku teď bude velmi těžké získat zpět důvěru zákazníků již tolik pošramocenou předchozími bezpečnostními problémy.

Reportáž Jana Hreňa (zdroj: ČT24)

Toyota informovala, že je verdiktem časopisu zneklidněna a že zjistí, zda je nutné podniknout nějaké kroky. Následně pak rozeslala dealerům pokyn, aby prodej těchto automobilů zatím pozastavili. Automobilka prodává vozy Lexus GX 460 také na Středním východě, v Oceánii a v Rusku. Ohledně těchto trhů však zatím žádné stanovisko nevydala.

Odborníci tvrdí: Převrátit se dá každé auto

Odborníci oslovení Českou televizí nicméně tvrdí, že horší stabilita u velkého vozu, jako je Toyota GX 460, není nic neobvyklého. „Čím těžší a větší auto, tím větší je pravděpodobnost a jednoduchost ho případně převrátit, kdo chce psa bít, hůl si najde,“ podtrhl šéfredaktor časopisu Auto7 Jan Blažek.

„I když má ESP, i když má asistenční systémy, převrátit můžete jakékoliv auto,“ míní šéfredaktor Autotipu Vítězslav Kodym.

Prodej kvůli stabilitě zastavoval i Mercedes

Zastavení prodeje lexusů není zdaleka prvním případem, kdy automobilka podlehla tlaku médií. Například v roce 1997 musel Mercedes zastavit prodej svých vozů třídy A a přepracovat podvozek. Auto se totiž převrátilo při vyhýbacím manévru. Poprvé na to upozornili Švédové, test se stejným výsledkem zopakoval i německý Autobild.

Špatná stabilita lexusů není prvním bezpečnostním problémem, který musí Toyota v poslední době řešit. Výbornou pověst založenou na výrobě spolehlivých a bezpečných vozů jí silně pošramotily vadné brzdové a plynové pedály. Někteří majitelé vadných vozů Toyotu dokonce zažalovali. Žádají vrácení peněz za automobily a usilují o odškodné, jež by se mohlo vyšplhat na několik miliard dolarů.

  • Toyota autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1070/106985.jpg
  • Mercedes autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1523/152251.jpg