Kraje by chtěly vyhnat kamiony ze silnic mýtným, zavést ho ale nemohou

Praha/Pardubice – Nákladní doprava se kvůli mýtu na dálnicích a rychlostních silnicích stále více přesouvá na komunikace druhé a třetí třídy. Tyto silnice v důsledku toho trpí a na opravy nejsou peníze. Podle studie Pardubického kraje je řešení nasnadě. Regionální silnice by se měly také zpoplatnit, sloužit k tomu má nový satelitní systém. Alespoň na Pardubicku by mohl fungovat do dvou let. V mnoha dalších krajích k němu ale bude cesta trnitá. Zpoplatnění silnic komplikuje fakt, že pozemky pod nimi často krajům nepatří.

Přetížené kamiony, které objíždějí zpoplatněné dálnice, za sebou nechávají poškozené silnice nižších tříd. Výtluků, prasklin a vyjetých kolejí je místy tolik, že se jim mnohde ani nedá vyhnout. Chránit silnice před zbytečným poškozením by v budoucnu mohlo mýtné a zároveň by pak bylo více peněz i na opravy. „Na 260 kilometrech komunikací bychom vydělali 33 milionů korun, které bychom zpátky vrátili do údržby,“ spočítal náměstek hejtmana Pardubického kraje Jan Tichý ČSSD.

Pro zpoplatnění silnic nižších tříd je i ministerstvo dopravy. „Je potřeba postupovat velmi citlivě, vyřešit celou řadu otázek, nicméně obecně pro zpoplatnění jsme,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Přesto ale v cestě stojí hned několik překážek.

První překážka: Pozemky pod silnicemi krajům často nepatří

Zásadním problémem, který komplikuje zpoplatnění silnic, je nevyjasněné vlastnictví. Pozemky pod silnicemi krajům totiž mnohdy nepatří. Je to dědictví minulého režimu, kdy se cesty stavěly, kde bylo potřeba bez ohledu na vlastnictví pozemků. Kraje tyto pozemky většinou vykupují, až když takovou silnici opravují a znovu nechávají zaměřit, nebo když se majitel sám ozve. Na to, aby se vykoupily naráz všechny pozemky, nejsou peníze.

Při výkupní ceně 40 korun za metr čtvereční, která je stanovena zákonem, by kraje potřebovaly na vykoupení všech pozemků téměř 3 miliardy korun. „V současné době ve státním rozpočtu pro potřeby výkupu pozemků pod silnicemi 2. a 3. třídy je rozpočtována částka 150 milionů,“ konstatoval ředitel odboru financování územních rozpočtů Jan Zikl. Takovým tempem se pozemky budou vykupovat dalších 18 let. „Žádali jsme o další peníze na rok 2010, bohužel jsme je ze státního rozpočtu nedostali,“ dodal Hanzelka.

Další překážky: Volby a dopravci

Další překážkou, která stojí v cestě zpoplatnění regionálních silnic, je blížící se termín sněmovních voleb. „Byla by potřeba změna zákona a ta do voleb rozhodně možná není, takže je to spíše otázka po volbách do Poslanecké sněmovny,“ zdůraznil Hanzelka. Zpoplatnění silnic se tak přesouvá na neurčito.

Proti zavedení mýta navíc budou lobbovat dopravci, kteří tvrdí, že poplatky na regionálních silnicích jsou nesmyslné. Namítají, že kamionů, které hledají objízdné trasy, aby se vyhnuly placení, je minimum. „Toto opatření by ve své podstatě nakonec postihlo všechny obyvatele, protože by to zdražilo především zásobování,“ přidal další výtku na adresu rozšiřování mýtného tiskový mluvčí Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia Martin Felix.

Mýtným si tak na opravy zdecimovaných silnic kraje jen tak nevydělají. Budou se muset dále spoléhat na důslednější kontroly přetížených kamionů a přísnější postihy neukázněných dopravců.

  • Nevykoupené pozemky pod silnicemi autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1579/157832.jpg
  • Peníze potřebné na vykoupení půdy autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1579/157833.jpg
  • Děravá silnice autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1579/157834.jpg