Registrace aut v Evropě na začátku roku letěly vzhůru

Brusel – Počet registrací nových osobních automobilů v zemích Evropské unie se v prvním čtvrtletí zvýšil v meziročním srovnání o 9,2 procenta a v březnu byl vyšší o 10,8 procenta. S informací dnes přišlo Evropské sdružení výrobců automobilů ACEA. Výsledky výrazně ovlivnilo oživení poptávky na čtyřech největších evropských trzích mimo Německo, které už nese očekávané negativní dopady loňského štědrého programu šrotovného.

Na předkrizovou úroveň se evropskému trhu s automobily podařilo vyšplhat v minulém měsíci. Proti prvnímu čtvrtletí roku 2008 byly však registrace během prvních tří měsíců stále nižší o 9,4 procenta. V březnu však již absolutní počet nově registrovaných aut dosáhl 1,64 milionu a předčil úroveň března 2008.

Německu se nedařilo, Británie byla v březnu největším trhem

Prodej aut v Evropě (zdroj: ČT24)

V Německu se naopak automobilovému trhu nedařilo. V březnu se propadl o 26,6 procenta na 294 tisíc vozů. Může za to konec rozdávání peněz majitelům automobilů z programu šrotovného loni v září. V jiných zemích, které šrotovné a další programy nasadily později, zatím doznívá dočasně povzbudivý vliv vládních pobídek.

Největším evropským trhem se v březnu stala Británie, kde počet registrací vyskočil o 26,6 procenta na téměř 400 tisíc. Ve Španělsku prodej rostl o 63 procent, v Itálii o 19,6 a ve Francii o 17,9 procenta. Ostatní země Evropy dopadly různě. V České republice počet březnových registrací vyletěl o 40,6 procenta, v Maďarsku naopak klesl o 53,3 procenta.

V celém prvním čtvrtletí poklesl automobilový trh jen v Německu. Tak spadl prodej o 23 procent. Přesto si však země zanechala s více než 670 tisíci prodanými vozy první místo před Itálií, Británií, Francií a Španělskem.

Krize svědčí Renaultu, hůř je na tom Toyota

Z dopadů hospodářské recese na spotřebitelské příjmy těží nyní v Evropě levná rumunská značka Dacia, kterou teprve před šesti lety oživil francouzský Renault. V březnu se prodej těchto vozů v EU zvýšil o 61 procent a podíl rumunské značky na celoevropském trhu se dostal nad dvě procenta a téměř dostihl podíl španělské automobilky Seat ze skupiny Volkswagen.

Nárůst registrací o zhruba čtvrtinu v březnu předvedly korejské automobilky Hyundai a Kia. Prodej vozů Toyota a Lexus kvůli ozvěnám skandálů firmy s kvalitou vozů klesl o 13,6 procenta. Ještě silněji se propadaly prodeje dalších japonských automobilek Honda a Suzuki a čest japonského automobilového průmyslu zachraňoval jen Nissan, jehož vozů bylo registrováno o 42 procent více.

  • Šrotovné autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1012/101200.jpg
  • Výroba automobilů autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/16/1581/158020.jpg