Počet nepojištěných škod klesá, hrozbou jsou poplatky do garančního fondu

Praha – Škody z dopravních nehod, které způsobila auta bez zaplaceného povinného ručení, loni dosáhly půl miliardy korun. Peníze poškozeným jsou hrazeny z garančního fondu, do kterého ale přispívají právě neplatiči. Každý den nezaplaceného pojištění je přijde na 20 až 300 korun podle druhu vozidla, které vlastní. U osobních vozů se příspěvek pohybuje mezi 50 a 70 korunami denně. Loni na pokutách zaplatili 65 milionů korun. A právě tyto sankce způsobily úbytek nepojištěných vozidel. V roce 2009 jich po českých silnicích jezdilo o 200 tisíc méně.

Rok 2009 byl od zavedení nového systému jediným rokem, kdy počet pojištěných vozů rostl rychleji než počet všech registrovaných vozidel. Šlo sice jen o 1 procento versus 4 procenta, přesto je to podle výkonného ředitele České kanceláře pojistitelů (ČKP) Jakuba Hradce ohromný úspěch. Tvrdí, že nejde o důsledek krize. Zásluhu na pozitivních trendech má především zavedení příspěvku nepojištěných do garančního fondu ČKP.

Od února 2009 do konce března 2010 ČKP navíc rozeslala majitelům nepojištěných vozidel 185 tisíc výzev k zaplacení příspěvků. Výrazně se také zvýšil počet vozidel vyřazených z registru vozidel. Hradec doufá, že bude tento pozitivní vliv fondu působit i nadále. Průměrné plnění z garančního fondu za jednu nepojištěnou škodu totiž neustále roste. V roce 2009 činilo 70 990 korun, což proti roku 2008 představovalo nárůst o 15 procent.

Video Rozhovor s Jakubem Hradcem
video

Rozhovor s Jakubem Hradcem

Výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů Jakub Hradec

„Každá nepojištěná škoda je další finanční nepříjemností pro toho nepojištěného vlastníka vozidla, protože on musí poté, co česká kancelář pojistitelů tu škodu zaplatí poškozenému, vše zaplatit zpátky do garančního fondu. V případě škod na majetku, na věci, plechových škod, škody na vozidlech to jsou statisíce korun, ale v případě škod na zdraví jsou to miliony až destimiliony korun.“

Poradce ze Sdružení obrany spotřebitelů Miroslav Huml však tvrdí, že má každá mince dvě strany a že jsou často klienti s chování pojišťoven nespokojeni a na sdružení se obracejí se stížnostmi. „Stává se nám například to, že se na nás obrátí lidé, kteří dostanou platební rozkaz ze strany pojišťovny pouze na základě drobného nedoplatku. Pojišťovna jim obvykle nepošle ani upomínku a řeší to rovnou soudní cestou, čímž klientům zbytečně narůstají náklady na řízení,“ uvádí.

Neplatiči si musí úhrady hlídat sami

Pojišťovna má ale na takové jednání právo. Zákon jí povinnost upomínat neplatiče neukládá. Upomínku musí pojišťovna zaslat až tehdy, chce-li docílit zániku pojistné smlouvy o povinném ručení. V té podle Hradce upozorňuje neplatiče i na to, že pokud bude vozidlo provozovat bez pojištění, obrátí se na něj ČKP a bude požadovat úhradu příspěvků do garančního fondu.

ČKP je profesní organizací pojišťoven, které poskytují povinné ručení. Spravuje garanční fond, z něhož hradí poškozeným škody, jež jim byly způsobeny nepojištěnými vozidly. Kancelář následně tyto škody vymáhá po řidičích a vlastnících nepojištěných vozidel. Řeší rovněž případy, kdy vznikla újma na zdraví nebo usmrcení osob při nehodě způsobené nezjištěným vozidlem.

Zásah při dopravní nehodě
Zásah při dopravní nehodě