Zboží z druhé ruky Čechy moc neláká

Praha - Ani špatná hospodářská situace a snaha ušetřit nepřinutila Čechy nakupovat použité zboží, sahají po něm dokonce méně často než mnohé státy na západ od českých hranic. Nákupy v bazaru si v poslední době oblíbili třeba Němci, Francouzi, Britové nebo Poláci. Vyplývá to z mezinárodního průzkumu Barometr Cetelem 2010, který porovnal názory a postoje spotřebitelů ve 12 evropských zemích.

„Nejběžnější kategorií použitých výrobků pro Čechy jsou oděvy ze second handů, druhou skupinu tvoří knihy, cédéčka a videohry a třetí jsou ojeté automobily,“ vysvětlil generální ředitel společnosti Cetelem Václav Horák.

Použité oblečení už několikrát nakoupilo 30 procent Čechů, zatímco Poláků tak učinila přibližně polovina. Použité knihy, CD a videohry si pořídilo 23 procent Čechů. Častěji toto zboží nakupují například Němci (61 procent) nebo Francouzi (50 procent).

Němci nakupují ojetá auta častěji než Češi

Podobná situace panuje taky u ojetých aut, s jejichž nákupem má zkušenost jen 13 procent Čechů. Naproti tomu ve Francii si je pořídilo 55 procent a v tradiční baště automobilismu - Německu - bezmála polovina spotřebitelů. Nejmenší oblibě se v Česku těší použité potřeby pro kutily, které si koupila jen tři procenta dotázaných spotřebitelů.

Podle průzkumu Evropané kvůli krizi změnili své spotřebitelské zvyklosti. Například se tak snaží kupovat kvalitnější výrobky, více využívají internetové obchody a častěji nakupují právě použité zboží. „Přes 63 procent českých domácností si myslí, že vlivem poklesu kupní síly budou muset změnit svůj přístup ke spotřebě,“ poznamenal Horák. Doplnil nicméně, že obyvatelé západní Evropy vnímají tento problém mnohem intenzivněji.

Cena a kvalita jsou pro Čechy stále hlavními kritérii pro výběr zboží a služeb. Tato hlediska jsou stejně významná pro 96 procent Čechů, zatímco v evropském průměru je kvalita klíčová pro 87 procent spotřebitelů.