Velká akvizice by mohla přinést do české dopravy vyšší kvalitu

Praha - Českým drahám zřejmě přibude silná konkurence. Na železnice se chystají vjet Deutsche Bahn. Německý dopravce chce totiž koupit britskou společnost Arriva, která v Česku podniká. Konkrétní nabídku na převzetí Arrivy předloží Deutsche Bahn už ve čtvrtek, pokud ji o den dřív schválí dozorčí rada, což je podle odborníků téměř jisté. České dráhy však ze zesílení konkurence obavy nemají, tvrdí naopak, že se posílí spolupráce s německým dopravcem.

Deutsche Bahn, jejichž zisk je dvacetkrát vyšší než výsledek Českých drah, chce za Arrivu zaplatit skoro 70 miliard korun. Za jednu akcii Arrivy by chtěly dát 740 pencí, což odhadem vyjde na 1,67 miliardy eur. Zároveň by německé dráhy měly převzít i dluhy britské firmy, ty činí zhruba miliardu eur.

Převzetí Arrivy by Deutsche Bahn přivedlo i do Česka. Arriva totiž v Česku provozuje jak autobusovou, tak vlakovou dopravu. Cestující by se tak mohli těšit na vyšší kvalitu a nižší ceny. „Protože usilujeme o integraci železniční dopravy v rámci Evropy, tak rozhodně můžeme očekávat, že tento vstup takového silného konkurenta pozvedne kvalitu služeb i sníží ceny,“ míní prorektor Českého vysokého učení technického v Praze Petr Moos.

České dráhy se německého obra nebojí. „Deutsche Bahn je velmi silný partner, a tím, že koupí společnost Arriva, tak samozřejmě ta spolupráce bude ještě užší a více se prohloubí, protože my spolupracujeme i se společností Arriva,“ podotkl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Arriva patří k největším osobním přepravcům v Evropě zejména v autobusové dopravě. Působí ve 12 evropských zemích, kde zaměstnává celkem 44 tisíc lidí. Vedle Británie má na poli autobusové přepravy silné postavení v Dánsku, Nizozemsku a v Itálii. A právě o proniknutí na lukrativní zahraniční autobusové trhy Deutsche Bahn při akvizici jde. Podle dozorčí rady firmy by jim to mohlo ušetřit sedm až osm let, které by strávily expanzí.

Rychlík sestavený z vozů Arrivy vedený lokomotivou Českých drah stojí v Domažlicích.
Zdroj: ČT24
Autor: Milan Dolejší