Řecko žebrá o peníze, na cenách zájezdů se to ale neprojeví

Praha – Řecko vězí až po krk v dluzích, více než 13procentní deficit a dluh přes 115 procent HDP už nezvládne financovat samo, a tak požádalo o pomoc Mezinárodní měnový fond a eurozónu. Laik by čekal, že se krize a opakované stávky, které ochromují třeba i na celý den nejen dopravu po Řecku, ale komplikují i cesty do něj, odrazí na nižší poptávce po dovolené v této zemi, a tedy i na cenách zájezdů. České cestovky ovšem s ničím takovým nepočítají a slevy nechystají. Zájem o zájezdy do Řecka podle nich bude i letos v létě.

Zájem turistů o Řecko klesá například v Německu a ve Velké Británii, odkud do této země míří největší davy lidí. Místo dluhové krize a nejistoty za to ale mohou spíše spekulace médií, že zájezdy do zadluženého ráje výrazně zlevní. Němci a Britové proto zaujali vyčkávací taktiku, v Česku je ale podle cestovek situace zcela jiná.

„Řecká krize nezahýbá cenami zájezdů a letenek do Řecka. Například ceny ubytování pro letošní sezonu se nasmlouvaly již vloni a ceny letenek se zlevnily již kvůli loňské celosvětové krizi,“ míní viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura.

Nezájem Čechů o problémy Řecka a fakt, že se tamní stávky nijak neodrážejí na zájmu českých turistů o tuto zemi, cestovní kanceláře nijak nepřekvapuje. Řecko podle nich patří mezi velmi oblíbené destinace, kterých se lidé neradi vzdávají. Navíc je český turista stále ještě silně citlivý na cenu zájezdu, a tak mnohdy jezdí i do mnohem rizikovějších zemí, než je Řecko.

Řecko je pro Čechy čtvrtou nejpopulárnější zahraniční dovolenkovou destinací. Loni do něj z naší země zamířilo více téměř 400 tisíc lidí. „Čeští turisté tráví své dovolené v Řecku nejčastěji v oblasti Soluně (Chalkidiki a Olympská riviéra) nebo na řeckých ostrovech, kde jsou nejpopulárnější Kréta a Rhodos,“ uvedl Okamura.

Pro Řecko je příliv turistů životně důležitý. V cestovním ruchu pracuje zhruba 20 procent tamních obyvatel a příjmy z turistiky tvoří zhruba 18 procent hrubého domácího produktu země. V České republice jsou to pro srovnání jen necelá 4 procenta HDP.