Charita Čechy moc neláká

Praha – Zatímco ve Velké Británii přispívá na dobročinné účely víc než polovina obyvatel, v České republice je to pouze deset procent. A právě na podporu dárcovství byl 28. duben vyhlášen jako den s darujsprávně.cz – internetovou stránkou, která radí, jak a kam peníze na charitu posílat. Lidé si tak mohou přímo vybrat organizaci, kterou chtějí podpořit.

Nejoblíbenější formou charity je u Čechů dárcovská esemeska. V loňském roce jich nejvíc přišlo na povodně nebo na projekty spojené s Českou televizí – Pomozte dětem, jehož symbolem je kuře, a adventní koncerty. „Pokud pošlete dárcovskou esemesku, přispějete třicet korun. Ale jsou i tací, kteří průměrně ročně přispívají více než deset tisíc korun,“ vysvětluje výkonná ředitelka organizace Fórum dárců Pavlína Kalousová.

Oblíbené jsou například zoologické zahrady. Nejčastěji lidé posílají peníze na speciální konto nebo finančně podpoří vybrané zvíře. „Kampaň Adoptujte si zvíře byla velmi oblíbená a velmi úspěšná. Jen za několik posledních měsíců minulého roku jsme vybrali téměř tři miliony korun a máme víc než 1 500 nových adoptivních rodičů,“ řekla mluvčí Zoo Praha Jana Ptačinská Jiráková.

Reportáž Jiřího Böhma (zdroj: ČT24)

Největší částku (přes čtvrt miliardy korun) loni přispěla na dobročinné účely společnost ČEZ. Až hluboko za ní skončily na druhém místě firma OKD a Česká spořitelna. „Podporujeme všechny oblasti, zejména vzdělávání, volnočasové aktivity, přispíváme na charitu a podporujeme i regiony, kde působíme,“ dodala mluvčí ČEZu Eva Nováková. Tuzemské firmy ročně darují kolem tří miliard korun. U jednotlivců je to zhruba o polovinu míň.

Prodej vstupenek v pražské zoo
Zdroj: ČT24