Pivovary povzbuzují nižší poptávku zavedením jedenáctek

Praha - Nepříznivý trend spojený s hospodářskou krizí a poklesem poptávky se snaží tuzemské pivovary zvrátit uváděním nových jedenáctistupňových piv na tuzemský trh. I když produkce výčepních piv pro český trh loni klesla o desetinu, ležáků se naopak vyrobilo téměř o pět procent více než v roce 2008. Obliba jedenáctistupňových piv v Česku přitom podle odborníků roste.

Pivovary, které jedenáctistupňové pivo mají tradičně v nabídce, potvrzují rostoucí zájem českých zákazníků o tento ležák. „Prodej se každoročně zvyšuje. Na celkovém výstavu pivovaru Holba se jedenáctka Šerák podílí už více než polovinou,“ přitakala mluvčí pivovaru Holba v Hanušovicích na Šumpersku Hana Matulová. Také přerovský pivovar Zubr hlásí rostoucí obyt jedenáctky.

Pivovary postupně přichází s přechodem mezi desítkou a dvanáctkou

Letos na jaře začaly nové jedenáctistupňové pivo své hlavní značky Staropramen poprvé vařit Pivovary Staropramen, které jsou druhým největším producentem piva v Česku. „Staropramen 11, nový ambiciózní hráč na rostoucím trhu jedenáctek, se na pulty obchodů dostane koncem dubna. Od května se s ním spotřebitelé setkají také v českých restauracích, hospodách a barech,“ uvedl Pavel Barvík, mluvčí Pivovarů Staropramen.

V loňském roce se pak k podobnému kroku rozhodl také Budějovický Budvar, který po desítce Pardál začal prodávat nové jedenáctistupňové pivo Pardál Echt, které má podpořit růst prodeje. „Jedenáctka je vlastně takový kompromis pro spotřebitele, pro kterého se zdá být desítka příliš slabá a dvanáctka příliš silná,“ vysvětlil ředitel Budějovického Budvaru Jiří Boček. Dodal, že značka Pardál je prioritně určená pro domácí trh, neboť segment jedenáctistupňového piva je zejména českým fenoménem.

Mezi letošní novinky, pomocí kterých chce zvýšit odbyt, zařadil pardubický pivovar Pernštejn jedenáctku Ozzobír inspirovanou postavou Ozzáka v podání Martina Dejdara v sitcomu Comeback televize Nova. Nyní je k dostání v lahvích ve firemních prodejnách, postupně by se měl prodej rozšířit do sítě velkoprodejen, po zahájení výroby sudového piva v červnu i do restaurací.

Jedenáctistupňovým pivům proto přikládají pivovary mnohem větší důležitost než dříve. Do jedné z nejstarších a nejprestižnějších soutěží pivních výrobků v Česku - Pivexu se letos po letech vrátila zvláštní cena právě pro jedenáctistupňová piva.

Staropramen
Staropramen
Více fotek
  • Staropramen autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/960/95999.jpg
  • Pivo zdroj: www.prague.biz http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/15/1434/143339.jpg