Řada cestovek se na slunci dlouho neohřeje

Praha – Vývoj na trhu zájezdů cestovním kancelářím zatím nepřeje. Jak uvedl ředitel jedné z největších tuzemských cestovních kanceláří CK Fischer Jiří Jelínek, letošní rok by mohl skončit s celkovým meziročním propadem trhu o dvacet procent. Pro svou firmu očekává Jelínek menší pokles prodejů, kolem třinácti procent. Jediné, co nahrává prodeji zájezdů, je špatné počasí v tuzemsku. Také preference při výběru destinací se oproti loňským rokům liší.

„Poměrně dost cestovních kanceláří letos z trhu zmizí, bude se to týkat spíše středních a menších společností,“ předpověděl Jelínek. Podle něj ale nemusí jít přímo o krachy, řada kanceláří ukončí podnikání řízeně, aniž by nechávala v zahraničí nějaké klienty. Jelínek prý registruje jednoznačné signály z trhu o finančních problémech některých firem.

Ředitel CK Fischer Jiří Jelínek:

„Jakákoliv cestovní kancelář bude letos moci mluvit o úspěchu, pokud vykáže zisk.“

Hitem pro letošní rok je Turecko

„Rozumné cestovní kanceláře“ prý už snížily pro hlavní sezonu kapacity, to znamená, že odřekly zamluvená místa v hotelech i letadlech. „Kdo to neudělal, žene se do problémů,“ je přesvědčen Jelínek. Jedním z poražených tohoto roku je Řecko, kterým zmítá rozpočtová krize. Podle Jelínka prodej zájezdů do Řecka klesl v celé Evropě o desítky procent, na což řečtí hoteliéři zareagovali snížením cen v průměru o třetinu.

Jelínek považuje snížení poptávky po Řecku za důsledek špatného mediálního obrazu. „Drtivá většina zájezdů směřuje na ostrovy, kde se nic neděje. Doufáme, že až se odsud lidé vrátí, řeknou si to mezi sebou,“ uvedl ředitel. Podobně jako u Řecka prý klesla poptávka i po Egyptu a Španělsku, naopak za vítěze mezi destinacemi označil Jelínek Turecko.

Špatné počasí pomáhá prodeji

Pozitivně se na prodejích zájezdů k teplému moři projevuje chladné deštivé počasí v tuzemsku a předpověď, která nevěstí na červen zásadní změnu. „Od pondělí, kdy začalo pršet, se prodeje rázově zvedly o dvacet procent ve srovnání s týdnem předchozím,“ řekl Jelínek. Za hlavní trend letošní sezony označil příklon k nákupům na poslední chvíli.