Emirates si u Airbusu objednaly dalších 32 obřích A380

Berlín - Dubajské aerolinie Emirates si u evropského Airbusu objednaly dalších 32 obřích strojů A380; celkem jich tak mají zamluveno již 90. Společnost dnes uvedla, že katalogová cena poslední objednávky je 11,5 miliardy dolarů (téměř 250 miliard korun). Společnosti smlouvu podepsaly na mezinárodním leteckém veletrhu v Berlíně, který tím dostal překvapivé zahájení. Airbus označil nečekaný projev důvěry odběratele za největší dolarovou zakázku na civilní letadla vůbec. Katalogová cena stroje je 346,5 milionu dolarů, ale odběratelé u velkých objednávek dostávají výrazné slevy.

Emirates obdržely svůj první stroj A380 v červenci 2008 a nyní mají v letovém parku deset těchto letadel. Společnost dodala, že má objednaná letadla převzít do roku 2017. Generální ředitel Airbusu Tom Enders uvedl, že jde o největší jednotlivou objednávku na tento model letadla vůbec. Zakázka je podle něj znamením důvěry v A380 i evropské letecké konsorcium EADS, které airbusy vyrábí.

A380 je největším letounem v historii civilní letecké přepravy s kapacitou přes 520 cestujících. Z evropských leteckých společností mají tento stroj ve flotile jen Air France a Lufthansa. Airbus dodal další tyto stroje mimoevropským leteckým společnostem Singapore Airlines, australským Quantas a právě dubajským Emirates.

Šéf Airbusu Tom Enders:

„Emirates nás ve výrobě A380 podporovaly od samého začátku. Tato zakázka je projevem té největší důvěry, jakou si můžeme vůbec představit.“

Cílem Emirates je stát se přední světovou leteckou společností a z Dubaje chtějí udělat uzel světové letecké přepravy. Podle vedení firmy se její strategie touto objednávkou potvrzuje. Provozní ředitel Airbusu John Leahy dodal, že Airbus má pevné objednávky na 234 strojů A380. Celkem má o ně zájem 17 odběratelů a konsorcium už těchto strojů předalo 30. Leahy neřekl, kolik zakázek Airbus letos ještě očekává. Uvedl ale, že firma jedná s několika aeroliniemi z celého světa.

První dodávky A380 měly dlouhé prodlevy

V začátcích výroby dělala potíže elektroinstalace; v každém stroji je vedení dlouhé celkem 500 kilometrů. Pak měl podnik potíže produkci zvyšovat, protože zákaznické úpravy interiéru tohoto stroje jsou rozmanitější než u jiných letadel. K výrobě delší verze se do budoucna vyjadřuje Leahy opatrně, i když o ni odběratelé podle něj zájem mají. „Musíme zrychlit výrobu tohoto letadla; je to jednoznačně mnohem složitější, než jsme předpokládali,“ dodal. Teď je prioritou zvýšit výrobu a snížit náklady na plánované úrovně a další rozvoj může přijít poté.

Pořadatelé letos berlínský veletrh rozdělili do několika oblastí. Na návštěvníky Berlin Air Show tak čeká sekce komerčního létání, vesmírný výzkum nebo obranné a bezpečnostní vybavení. Svého zástupce má v Berlíně také Česko. Bitevníky L-159 v Německu představí letci z Čáslavi.