Stát vybral na elektronickém mýtném 20 miliard korun

Praha - Dopravci již přispěli státu prostřednictvím elektronického mýta 20 miliardami korun. V provozu je systém pro nákladní auta na dálnicích, rychlostních komunikacích a vybraných silnicích I. třídy již tři roky a pět měsíců. Oficiální čísla dnes zveřejnilo Ředitelství silnic a dálnic, které mýto provozuje. Mýtnému na téměř tisícovce kilometrů zpočátku podléhala vozidla s hmotností nad 12 tun, od letošního roku pak i auta nad 3,5 tuny.

Stát vybere díky mýtnému systému za deset let jeho provozu při nynějším počtu vozidel více než 60 miliard korun. Pokud se rozhodne zvýšit mýtné tarify, které nyní podle Karla Feixe, generálního ředitele dodavatelské společnosti Kapsch, patří k nejnižším v Evropě, může to být i přes 100 miliard korun. 

Karel Feix, generální ředitel dodavatelské společnosti Kapsch

„Pro srovnání, kdyby kamiony nad 12 tun dál platily za časovou dálniční známku, stát by získal jen kolem 1,3 miliardy ročně, místo 5,5 miliardy korun z mýtného systému.“

Letos vybrané mýtné po slabším roce 2009, kdy se projevily důsledky celosvětové hospodářské krize, láme rekordy. Každý pracovní den systém vybere kolem 24 milionů korun. Týdenní hodnoty se pohybují kolem 130 milionů korun, měsíční přesahují 550 milionů. Meziročně se jedná o 16procentní růst, který je způsoben oživením ekonomiky i zapojením malých nákladních aut s hmotností nad 3,5 tuny, která ještě loni používala časové dálniční známky. Část vybraných peněz putuje firmě Kapsch jako splátka za výstavbu systému a jeho provoz.

Ke konci května činil počet palubních jednotek registrovaných v mýtném systému 452 064 pro 12 tun a více a 48 777 pro auta od 3,5 do 12 tun.

Bankovky
Bankovky